A study on developments of learner-oriented e-Learning contents in convergence era

컨버전스 시대 학습자 중심의 e-Learning 컨텐츠 개발에 관한 연구

  • 이종기 (경북대학교 경영학부 BK21)
  • Published : 2006.12.30

Abstract

The ubiquitous technology has requested many changes both to the way of learning and to the way of convergence learning content development. However, until now most of e-Learning contents can not meet the requirements of technology convergence and are not developed from the user's perspectives. In this paper, we focus a convergence learning model that is learner-oriented structure, active use of formal and informal learning. Furthermore, examine carefully importance about task analysis, storytelling, and feedback design strategy of learning management system for e-Learning content development. In this context, this paper suggests the effective e-Learning content development method in a convergence era.

유비쿼터스 기술은 학습 분야에서 많은 변화를 요구 하고 있으며, 이러닝 컨텐츠 분야 역시 이 기술에 기초한 컨버전스 학습컨텐츠 개발로 변화되어야 한다. 그러나 현재까지 대다수의 이러닝 컨텐츠는 기술융합적 관점에서 매우 미약하고 학습자 눈높이에 맞춘 컨텐츠로 보기는 많은 무리가 따른다. 따라서 본 연구의 목적은 학습자 중심의 이런닝 컨텐츠 개발 방안을 제시하는데 있다. 이를 위해 형식, 비형식 학습의 장점을 적극 활용하게 되는 컨버전스 학습모형을 살펴 본 후, 컨버전스 시대 이러닝 컨텐츠 개발을 위한 학습관리시스템에 대한 과제분석, 스토리텔링, 그리고 피드백 디자인 전략의 중요성을 살펴 보고 학습자 중심의 효과적인 컨텐츠 개발 방안을 제시 한다.

Keywords