The Characteristics of Cognition on Continents and Nations: In Case of Korean High School Students

우리나라 고등학생들의 대륙 및 국가에 대한 인지 특성

  • Sung, Sin-Je (Geography Education, Department of Social Studies Education, Graduate School, Pusan National University) ;
  • Lee, Hee-Yul (Geography Education, Division of Social Studies Education, College of Education, Pusan National University)
  • 성신제 (부산대학교 대학원 사회교육학과 지리교육) ;
  • 이희열 (부산대학교 사범대학 사회교육학부 지리교육)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

This paper aims to grasp the characteristics of the cognition and preference on the continents, their relationship, and then each nation's location and direction in case of Korean high school students. First, there exists difference of cognition by six continents as well as by gender and experience of foreign visit among the students. The students have somewhat different preference by each continent, which was affected by gender and experience of foreign visit as well. Second, the cognition of the students on each nation's location showed a positive relation with that on the continents, which was decided by adjacent distance with Korea. The empirical results showed that the higher the gaps of latitude over longitude are, the lower the cognition of the students on direction among nations are. Moreover there are significant gaps by gender and experience of foreign visit in orientation ability. As a result, the geography education may have to be develop the high school students' balanced cognition ability in relation to continents and nations.

본 연구는 우리나라 고등학생들의 대륙에 대한 인지도와 선호도 및 그 관계, 그리고 국가의 위치와 방위에 대한 인지의 특성을 파악하였다. 첫째, 대륙별 인지도의 차이가 크게 나타났으며, 성별 및 해외경험 유무별로 다소 정도의 차이가 있었다. 그리고 대륙별 선호도의 차이도 크게 나타났으며, 성별 및 해외경험 유무에 따라 상당한 영향을 받는 것으로 보인다. 한편, 대륙의 특성에 따라 인지도와 선호도 간에 정적 또는 부적 관계를 보여 주었으며, 성별 및 해외경험 유무별로 다소 정도의 차이가 있었다. 둘째, 국가의 위치에 대한 인지도는 대륙에 대한 인지도와 대체로 정적 관계를 보였고, 우리나라와의 근접성이 상당한 영향을 미치고 있었으며, 이러한 경향은 성별 및 해외경험 유무별로 상당한 차이가 있었다. 또한, 국가 간 동-서 및 남-북 방위 인지도는 경도에 비해 위도의 차이가 클수록 대체로 낮은 경향이 있으며, 성별 및 해외경험 유무별로 정향능력에 상당한 차이가 나타났다. 따라서 우리나라 고등학생이 세계화 시대에 경쟁력을 갖추기 위해서는 지리교육에서 세계의 각 대륙 및 국가에 대하여 균형 있게 인지하는 능력을 길러주는 것이 필요하다.

Keywords