Abstract
As the rapid increase of highway investments from Private sector the organizations of highway operator became diversified, and thus causing various unexpected problems. Highways invested by private capitals have different fare rates and managing systems. It is desirable to reduce drivers' inconvenience using more than two sections of highways spread over different jurisdictions. The main purposes of this research are i) data survey and problem statements ii) prediction of future problems and preparing appropriate countermeasures. This research are divided into two parts. They are management system and fare collection system. Major investigations of this study are as follows, optimum toll operation models depend on charging systems and interchange shapes of two interconnecting expressways. Assuming that the current payment and the new electronic payment system aye used concurrently for a while, some alternatives for the inter-operation to collect tolls ate suggested focusing on the efficiency to tollway corporations as well as convenience to drivers. The advantages and disadvantages of the alternatives, including their characteristics, are compared.
향후 민자고속도로의 건설이 확대됨에 따라 서로 다른 교통관리체계 및 요금정산체계를 가진 여러 관리회사들이 하나의 도로망을 형성하게 될 경우, 장거리를 주행하는 이용자는 각기 다른 회사가 관리하는 노선으로 구성된 경로를 이용하게 될 것이며, 이로 인해 주행 중에 필요한 교통정보의 단절과 잦은 통행료 정산으로 이어지는 정차에 의해 불편함이 가중될 것이다. 따라서 각 기관이 상호 연계 가능한 관리범위를 선정하여 운영해야만 이러한 불편을 최소화할 수 있다. 본 연구에서는 각 관리회사가 이용자 서비스제고 측면에서 연계해야 하는 최소한의 범위를 선정하고 이를 위한 운영방안을 제시하고자 한다. 특히 이용자를 위한 연계범위로 크게 교통정보연계체계 및 영업연계체계로 나누어서 검토하였다. 세부사항으로 교통정보체계는 정보의 내용 및 제공방법에 있어서 각 기관이 고려해야 할 주요 사항을 위주로, 영업체계는 각 정산방식별로 구분하여 상호 연계방안을 제시하였다. 본 연구 결과는 향후 다수의 고속도로관리회사가 설립될 때, 이용자의 편의를 도모하기 위한 상호 연계방향 수립에 유용하게 활용될 것이다.