A Study on Clothing Image Evaluation and Preference According to Self-Image Classification of the Middle-Aged Women

중년 여성의 자기 이미지 유형화에 따른 의복 이미지 평가와 선호

  • 심정희 (인제대학교 디자인연구소)
  • Published : 2006.11.30

Abstract

Due to the popularization of fashion, it is important for consumers to find out under what kinds of reasons consumers choose and prefer the clothing products as consumers are interested in clothing and have variety of their styles to choose This study is to classify the self-image of the middle-aged women and examine the characteristics of each group and also to inquire into the evaluation of clothing by each group. Data are collected through a self-administered questionnaire survey from 4 to October 31, 2005 from 350 middle-aged women in Daegu; 275 are used for the data analysis. Data analysis is performed using SPSS Package, which included cluster analysis, factor analysis, ANOVA, Duncan's multiple range test, and chi-square test. The results are as follows: 1. As a result of factor analysis of self-image, the five factors which are intelligent image, social image, fashionable image, female image, bold image are extracted. Besides, as a result of cluster analysis, the three types which are female-type, neuter-type, male-type are classified. 2. The middle-aged women regard the classic style as their best style for outgoing and then they like the casual style, elegant style, dramatic style in order. 3. As a result of factor analysis for clothing image, the four factors which are dignity, attraction, simplicity activity are extracted. 4. According to self-image types, there are differences for clothing image and preferring clothing styles. While female-type groups choose the elegant style, neuter-type groups regard the classic style as their best style and male-type groups regard the casual style as their best style. In case of daring style, the preference shows the lowest among all the types unrelated to self-image types.

Keywords

References

  1. 김미영, 이은영. (1983). 연령과 사회계층에 따른 의복 불만감과 관련변인 연구. 한국의류학회지, 7(2),27-35
  2. 김양진. (1996). 유행 의복 이미지가 개인의 자아개념과 의복태도에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위 논문
  3. 김영인, 고애란, 홍희숙. (2000) .의복 이미지 선호에 따른 20대 여성 정장 시장 세분화 및 색채 선호도. 한국의류학회지, 24(1), 3-14
  4. 김은애, 이명희. (1992). 가치관과 의복이미지 및 의복디자인 선호도에 관한 연구. 복식, 1(18), 269-281
  5. 김일분, 유태순. (1999). 의복 이미지 유형과 디자인 요소와의 관계. 복식, 45(1), 103-119
  6. 김재용. (1988). 소비자의 자아개념과 구매의사결정과의 상호 관계에 관한 실증적 연구. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  7. 김칠순, 이훈자. (1999). IMF 이후의 신세대 진바지 소비자의 브랜드 인지도, 이미지 및 추구 이미지를 중심으로 한 진의류 시장 분석. 한국의류학회지, 12(3), 447-458
  8. 김현주. (1996). 의복스타일 이미지 선호와 자기 이미지와의 관계 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위 논문
  9. 김현주, 김문숙, 유동근. (1995). 의류점 선택에 영향을 미치는 요인에 관한 실증적 연구; 패션 라이프스타일, 자아 이미지, 상황 요인을 중심으로. 한국의류학회지, 19(5), 774-789
  10. 나영은. (1992). 의복 스타일 선호에 영향을 미치는 요인-유사성과 친숙성을 중심으로-. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  11. 남미우. (1987). 여대생의 자아 이미지와 선호 상표 이미지와의 일치도가 의복 구매 의사 결정에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위 논문
  12. 박은주. (1987). 의복선택기준에 관한 측정지 개발의 기초연구. 대한가정학회지, 24(4), 33-45
  13. 신은정. (2000). 웨딩드레스 이미지 선호도와 자기이미지에 관한 연구. 상명대학교 예술대학원 석사학위 논문
  14. 심정희. (2003). 중년 여성의 체형에 대한 자기 평가. 한국의류학회지, 27(1), 18-28
  15. 염인경, 김미숙(2004). 자기이미지에 따른 착용이미지, 추구 의복 이미지 및 의복구 매행동. 복식문화연구, 12(1), 90-103
  16. 위은하, 김옥진. (2001). 중년 여성의 체형에 적합한 수트의 형태구성요인의 조합에 따른 시각 효과. 한국의류학회지, 25(3), 525-536
  17. 이명희(1993). 한국과 미국 남녀 대학생의 의복이미지 선호도와 성역할 정체감에 관한 연구. 한국의류학회지, 17(3), 367-379
  18. 이은영, 정인희. (1996). 의복과 자기이미지. 한국의류학회지, 20(1), 207-217
  19. 이인자, 이경희, 신효정. (2001). 의상심리. 서울: 교문사
  20. 장은영. (1994). 의류상품 이미지에 의한 의복선택 모형 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위 논문
  21. 장은영, 이선재. (1994). 의류상품 이미지에 의한 의복 구매 과정 모형 연구. 한국의류학회지, 16(4), 471-484
  22. 정근택. (1987). 상표이미지와 자아이미지에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  23. 황주란. (1989). 상황별 의복 선택에 관한 연구. 연세대학교 대학원 석사학위 논문
  24. 渡邊澄子, 川本榮子, 黑田喜久枝, 中川早苗. (1993). 服裝お けるイメ-ジとデザイン との關聯について(第1報)-イテ-ジを構成する主要因子とデザインとの關聯-. 日本 家政學會雜誌, 44(2), 85-97
  25. 橋本令子, 加藤雪枝. (1994). 個性による着裝イメホジの表現. 日本家政學會雜誌, 45(7), 53-62
  26. Gibbins, K. & Coney, J. R. (1981). Meaning of physical dimension of woman's clothing. Perceptual and Motor skills, 720-722
  27. Gutman, J. & Mills, M. K. (1982). Fashion life style, self concept, shopping orientation, and store patron-age; An integrative analysis. Journal of Retailing, 58, 64-86
  28. Landon, E. L. (1974). Self concept, ideal self concept, and consumer purchase intentions. Journal of Consumer Research, 1, 44-51 https://doi.org/10.1086/208590
  29. Osgood, C., Suci, G, & Tannenbaum, P. (1957). The measurement of meaning. Urbana: University of Illinois Press Co
  30. Rosenberg, R. (1979). Conceiving the self. New York: basic books Inc
  31. Zenter, M. A. S. (1971). Perception of clothing usage, clothing attitudes and practices and self-acceptance, unpublished doctoral dissertation. Pennsylvania: The State University Press