초등학생들이 사용하는 채팅 언어의 분석

Analysis on the Chatting Language of Elementary School Students

  • 정희택 (여수대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 정영순 (여수대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공)
  • 발행 : 2005.03.30

초록

본 연구에서는 초등학생들이 사용하는 채팅 언어를 분석하고 이를 통해 발견된 특성을 제시하며, 나아가 이를 해결할 수 있는 방안을 제안한다. 채팅언어의 분석은 문장들 간의 유기적 관계를 고려하여 형식상, 내용상, 통계상의 특성으로 구분하여 분석한다. 분석 결과로 유아발음으로 변형되어 쓰기, 음절의 앞 뒤 바꾸어 쓰기, 상대방이 불분명한 대화와 같은 새로운 특성이 발견되었다. 분석 결과를 통하여 언어의 오용을 최소화하고, 아동의 정서발달에 긍정적인 채팅 문화를 정착시키기 위해 채팅 관련 컴퓨터 시스템적 방안을 제안한다.

In this research, we analyze chatting language of elementary school students, present the properties which are a result of this analysis and propose the method to solve it. Analysis on the chatting language considering organic relation of sentences is classified into syntactic, semantic and statistical characteristics. As a result of analysis, new characteristics is discovered writing by the way children pronounce their words, writing by switching the order of syllable's frontal and rear ends, inarticulate conversation of the other man. To minimize language misuse and to establish a chatting culture that is favorable to the development of children's emotional development, we propose the methods of computer system.

키워드