A Study on the Cognitive Gap between Users and Experts in Elementary School Plans for Effective Decision-making Support

효율적(效率的) 의사결정(意思決定)을 위한 초등학교(初等學校) 계획(計劃)에서의 사용자(使用者)와 전문가(專門家)의 인식(認識) 차이(差異) 분석(分析)

  • 오일룡 (경북대학교 대학원 건축공학과) ;
  • 최재영 (경북대학교 대학원 건축공학과) ;
  • 이동주 (경북대학교 대학원 건축공학과) ;
  • 고은형 (경북대학교 건축학부) ;
  • 최무혁 (경북대학교 건축학부)
  • Published : 2005.11.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate cognitive gap between users and architectural experts for architectural planning of elementary schools to support effective decision-makings. For this study, each architectural factor was selected from the journals published by Korean Institute of Education Facilities(KIEF) from 2000 to 2004. Among these factors, the priority planning factors were decided through Analytic Hierarchy Process(AHP). The results of this study showed users' emphasis on the amenities of physical environment such as orientation, ventilation, noise, view, but experts' preference on spatial composition of space and function such as orientation, circulation, zoning, parking lot, courtyard. This difference shows clear cognitive gaps between two groups and also suggests factors required to be considered to develop effective decision-making in elementary school planning.

Keywords

References

  1. 조근태.조용곤.강현수, 앞서가는 리더들의 계층분석적 의사결정, 동현출판사, 2003
  2. 허성제, 건축디자인 방법론, 태림문화사, 2003
  3. Satty, T.L. 'The Analytic Hierarchy process.' Mc Graw Hill, 1980
  4. 한지나, 거주후평가의 평가 항목에 대한 연구자와 설계자의 인식 비교연구, 2003
  5. 진경일, 이경회, AHP를 이용한 건축 디자인 요소 우선 순위 분석, 2001
  6. 김승중, 김용승, 제7차 교육과정에 대응하는 초등학교 저학년 학습공간의 이용특성에 관한 연구, 대한건축학회논문집:계획계, 18권 12호, 2002
  7. 박일우, 박영기, 디자인 참여자의 가치체계에 관한 연구, 2002
  8. 정금호, 신남수, 건축전문가 주거선택 중요도에 관한 연구, 2001
  9. 정금호, 최우람, 불량주거지 주거환경개선 목표설정을 위한 거주민의 중요도에 관한 연구, 한국건축학회논문집:계획계, 20권 5호, 2004
  10. 정금호, 정주성, 표준형교사에서의 교과교실 운영에 따른 학생 이용행태 및 공간의 중요도 분석, 대한건축학회논문집:계획계, 20권 11호, 2004
  11. 박진배, 박영기, 사용자와 설계자의 인식차를 고려한 환경디자인 평가모델 개발연구, 14권 5호, 1998