A Study on the Effective Special Instruction Classrooms in Elementary Schools based on the Analysis of Design Characteristics and User Preferences

사용자(使用者) 의식(意識) 조사(調査)에 따른 초등학교(初等學校) 특별교실(特別敎室)의 계획특성(計劃特性) 분석(分析) 및 개선방향(改善方向) 제시(提示)

  • 이은진 (경북대학교 대학원 건축공학과) ;
  • 최재영 (경북대학교 대학원 건축공학과) ;
  • 이동주 (경북대학교 대학원 건축공학과) ;
  • 고은형 (경북대학교 건축학부) ;
  • 최무혁 (경북대학교 건축학부)
  • Published : 2005.11.30

Abstract

The purpose of this study is to suggest improved Special Instruction Classrooms(SIC) in terms of architectural planning based on the analysis of design characteristics and problems. For this study, SICs in 20 elementary schools located in Daegu were selected and investigated. The results of investigation showed that: first, the vertical separation type is mostly preferred for the layout of SICs; second, the top floor is preferred for the location of SICs. We suggest that first, each SIC should be located with consideration of the characteristics of subjects(); second, the degree of adjacency-room preference for each room should be taken into consideration for the zoning of the SICs(, ); finally, a direction for improvement for suitable architectural design of each SICs should be based on the feasibility of learning space().

Keywords

References

  1. 유옥순, 초등학교 특별교실 활용 및 환경 평가, 한국가정과학회지, 제 6권 제2호, 2003
  2. 서인학, 초등학교 특별교실 활용에 관한 연구, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 1992
  3. 류호섭, 초등학교 교사의 공간종류 및 설치현황에 관한 연구, 대한건축학회 논문집, 제18권 제2호, 2002
  4. 박익선, 특별교실 및 지원시설의 다목적화를 위한 건축계획에 관한 연구, 대한건축학회 논문집, 제21권 제2호, 2001