A Study on Design and Practical Use of Multi-purpose Auditorium with Priority given to Variable Application in Educational Facility

다목적강당의 계획과 활용에 관한 연구 - 가변성 적용을 중심으로 -

  • Published : 2005.11.30

Abstract

The purpose of the study is to propose architectural design standards of the Multi-purpose Auditorium planning in educational facilities. The success of the design is measured by how well variable elements are applied to parts of Multi-purpose Auditorium and designed and equipped so that all groups-amateurs, professionals, youth, and adult alike-may use it effectively. The use of this facility will extend over a wide range, including concerts, plays, motion pictures, forums, and other forms of presentation. The wall, stage, roof, windows, and furnitures are important parts of Multi-purpose Auditorium and variable elements can applied to these parts. To successfully application of variable elements, it is necessary that these elements are considered in planning phase including time schedule planning. Various elements are permit a more informal and flexible arrangement and extensive learning activity.

Keywords

References

  1. 이화룡, 학교시설기준 개정에 관한 연구, 교육인적자원부, 2003
  2. Joseph De Chiara & Michael J. crosbie, Time-Saver Standards for Building Types, McGraw-Hill Education, 2001
  3. Michael Malofiy, Order and Flexibility, Master's Thesis, 1998
  4. 문정인 외 3명, 일시적인 건축물을 위한 가변형 시스템에 관한 연구, 대한건축학회 학술발표논문집 제23권, 2003
  5. 신원식 외 1명, 학교시설의 다목적실(강당, 체육관)에 대한 건축계획, 한국교육시설학회지 제11권 2호, 2004
  6. 정창원외 3명, 건축환경계획, 도서출판 서우, 2002
  7. 이효진, 제 7차 교육과정에 따른 중등학교의 계획 방향 연구, 대한건축학회 논문집(계획계)17권 13호, 2001
  8. 강만호 외 2명, 초등학교 다목적강당 건축계획에 관한 연구, 대한건축학회논문집 제17권 9호, 2001
  9. 김관영 외 2명, 초등학교 다목적강당 규모계획에 관한 연구, 대한건축학회 학술발표논문집 제21권 1호, 2001
  10. 박경립, 다목적공간의 기능성에 관한 연구, 대한건축학회논문집 제1권 1호, 1985
  11. Patricia Beyea 외 2명, Middle level physical education curriculum, Educational programs & Service branch, 2002
  12. 교육부, 체육과 교과 과정, 교육부 고시 제1997-15호, 1997