A Study on The Service Characteristics Effects on Customer Satisfaction and Customer Loyalty In Mobile Telecommunications

이동통신서비스의 특성이 고객만족, 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구

  • Published : 2005.12.01

Abstract

Recently, the mobile telecommunication industry is increasing rapidly; nevertheless it is competing severely with other mobile telecommunication industries in the world and it is projected that in the future the mobile telecommunication industry will compete more fiercely and increase more rapidly. By means of looking into the relationship of the mobile telecommunication service characteristics and satisfaction loyalty, therefore, it can be said that it can help the companies which want to survive in such a competitive society. And then we investigated how these classified characteristics(economical incentive, convenient incentive, symbolical incentive) on mobile service could influence on customer satisfaction and customer loyalty.

최근 이동 통신 산업은 급격하게 발전하고 있다. 이러한 경쟁은 날로 더 심화되고 있으며 이동통신사들은 이러한 경쟁에서 살아남기 위한 생존경쟁이 치열하다. 본 연구에서는 이동통신서비스의 특성과 고객만족, 고객충성도간의 관계를 살펴봄으로써 이동통신사들의 생존전략에 기여하고자 한다. 따라서 본 연구는 이동통신서비스의 특성(경제적 유인, 상징적 유인, 편의적 유인)과 고객만족, 고객충성도간의 영향 관계를 살펴보고자 한다.

Keywords