Journal of the Korean School Mathematics Society (한국학교수학회논문집)
- Volume 8 Issue 3
- /
- Pages.343-356
- /
- 2005
- /
- 1229-0890(pISSN)
- /
- 2713-4350(eISSN)
The Effect of the Social Norms of Mathematics Classroom on Mathematical Beliefs
수학 교실의 사회적 규범이 수학적 신념에 미치는 영향
- Han, Kyung-Hwa (Seongjeon high school) ;
- Kang, Soon-Ja (Chonnam National University) ;
- Jung, In-Chul (Chonnam National University)
- Published : 2005.09.01
Abstract
The purpose of this study is to search whether mathematical beliefs have changed when new social norms are formed in math classroom through research using survey papers about mathematical beliefs and math class video photographing. In addition, it would search for social norms of mathematical classroom which affects to students' mathematical beliefs by analyzing culture of mathematical classroom. The result was that the class focusing only general social norms wasn't enough to change students' mathematical beliefs. And as we have examined sociomathematical norms of math classroom through analyzing culture of mathematics classroom, it has affected students' mathematical beliefs.
본 연구는 수학적 신념에 대한 검사지를 활용한 조사연구와 수학 교실 비디오 촬영을 통해 수학 교실에 새로운 사회적 규범이 형성되었을 때 수학적 신념의 변화가 일어나는지 알아보고 수학 교실의 문화 분석을 통해 학생들의 수학적 신념에 영향을 주는 수학 교실의 사회적 규범을 찾고자 하였다. 연구 결과는 일반적인 사회적 규범에만 초점을 두는 수업으로는 학생들의 수학적 신념을 변화시키기에 충분하지 않았다. 또한 수학 교실의 문화분석을 통해 살펴본 수학 교실의 사회수학적 규범은 학생들의 수학적 신념에 영향을 미쳤다.
Keywords