Journal of the Korean School Mathematics Society (한국학교수학회논문집)
- Volume 8 Issue 3
- /
- Pages.327-341
- /
- 2005
- /
- 1229-0890(pISSN)
- /
- 2713-4350(eISSN)
A Note on the Assesment of Mathematical Creativity
수학적 창의성의 평가방안에 대한 모색
- Kim, Boo-Yoon (Pusan National University) ;
- Lee, Ji-Sung (Graduate School, Pusan National University)
- Published : 2005.09.01
Abstract
Mathematical creativity should be assessed base on the general creativity considering the features of mathematics. In researching of the assessment of mathematical creativity, the direction should be matched with this view. In this paper, we focus on the creative thinking as cognitive aspect and the creative attitude as dispositional aspect in mathematics. And we have reviewed the various researches and have suggested the frame of the assessment of mathematical creativity.
수학적 창의성은 일반적 창의성에 기반을 두고 수학적 특성을 고려하여 연구되어야 하며, 그 평가방안에 대해서도 이러한 연구 방향과 일관되어야 할 것이다. 본고에서는 수학적 창의성을 인지적 측면에서의 수학적 창의력과 정의적 측면에서의 수학적 창의적 태도로 나누어 생각한다. 다음으로 두 측면에서의 평가에 관한 선행연구를 고찰하고, 지향해야 할 수학적 창의성의 평가방안을 모색한다.
Keywords