The Introduction of Art Festivals in Small Cities and the Creation of Placeness

소도시의 문화예술축제 도입과 장소성의 인위적 형성

  • Published : 2004.12.01

Abstract

With industrial restructuring and growing competition among places throughout the world, many countries including Korea are getting highly dependent on place marketing as their development strategy. Previous discussions on place marketing strategy maintain that the strategy should be performed on the basis of the unique placeness of each place. Not all places, however, have placeness that can be used for the place marketing strategy. Also, there are some cases of success in place marketing by introducing elements irrelevant to the places. In this context, this study aims to analyze previous debates on place and place marketing, and to investigate the possibility of creating placeness. In addition, it selected as case places the city of Ashland and the city of Jacksonville in the state of Oregon, USA and Tongyeong-si in Korea and examined how the art festivals, one of major means of place marketing, can be used in creating placeness.

전세계 산업구조가 재편되고 장소간 경쟁이 심해지면서 우리나라를 포함한 세계의 많은 지역이 지역개발을 위해 장소마케팅에 의존하게 되었다. 기존의 논의들은 대개 지역의 고유한 장소성을 기반으로 장소마케팅을 수행하여야 한다고 주장한다. 그러나 모든 지역이 장소마케팅에 활용될 수 있는 장소성을 가지고 있는 것은 아니며, 현실적으로 장소성과 상관없는 요소를 도입하여 장소마케팅에 성공한 사례들이 나타나고 있다. 이러한 맥락에서 이 연구는 기존의 장소와 장소마케팅 관련 논의들을 검토하고, 장소성의 인위적 형성 가능성에 대해 타진하였다. 그리고 미국 오레곤주 애쉴랜드시와 잭슨빌시, 그리고 한국 경상남도 통영시를 사례지역으로 선정하여. 장소성의 인위적 형성과정을 검증하였다.

Keywords

References

  1. 구경희, 2003, 장소마케팅의 전개과정에 대한 연구 -전주 세계소리축제를 중심으로-, 서울대학교 환경대학원 석사학위논문
  2. 구동희. 심승희(역), 1995, 공간과 장소, 도서출판 대윤, 서울 (Tuan, Yi-Fu, 1977, Space and Place: The Perspective of Experience, University of Minnesota Press, USA)
  3. 김우재, 2000, 지역문화상품개발을 위한 장소마케팅전략에 관한 연구 -도시축제를 중심으로-, 서울대학교 경영대학원 석사학위논문
  4. 김유심, 1997, 문화예술행사의 집행사례 분석: 광주 비엔날레 행사를 중심으로, 서울대학교 행정대학원 석사학위논문
  5. 김태선, 1998, 장소마케팅 전략에 관한 연구 -Tenant 유치전략을 중심으로-, 서울대학교 경영대학원 석사학위논문
  6. 김현호, 2002, 정보기술산업의 장소특성적 입지에 관한 연구 -서울시를 사례로-, 서울대학교 환경대학원 박사학위논문
  7. 김현호, 2003, '장소판촉적 지역발전을 위한 장소자산형성에 관한 연구,' 국토연구원, 국토연구, 36, 2003, 3., 77-95
  8. 신혜영, 2002, 문화예술축제 참여주체의 역할분석 -과천 마당극제를 사례로-, 서울대학교 환경대학원 석사학위논문
  9. 오선재, 2004, 현대도시축제의 공간적 특성 및 행태 지원성에 관한 연구, 서울대학교 대학원 디자인학부 석사학위논문
  10. 유우익, 2004, '지역문화와 축제의 방향성,' (사)한국음악협회, 음악계의 현실적 문제와 해결방안의 모색, 제3차 정책포럼, 10-15
  11. 유지현, 2000, 테크시티(Tech-City) 조성방안에 관한 연구 -민관협력(Publc-Private Partnership)을 중심으로-, 서울대학교 경영대학원 석사학위논문
  12. 유혜인, 2003, 압구정 문화축제의 특성변화에 관한 연구 -축제 주체의 변경을 중심으로-, 서울대학교 환경대학원 석사학위논문
  13. 윤상근, 2004, 지역축제 방문자의 만족도 평가에 관한 연구 -수원 화성문화제를 사례로-, 서울대학교 환경대학원 석사학위논문
  14. 이무용, 2003, 장소마케팅 전략에 관한 문화정치론적 연구 -서울 홍대지역 클럽문화를 사례로-, 서울대학교 대학원 지리학과 석사학위논문
  15. 이석환, 1998, 도시 가로의 장소성 연구 -대학로의 사례를 중심으로-, 서울대학교 대학원 협동과정 조경학 박사학위논문
  16. 이석환. 황기원, 1997, '장소와 장소성의 다의적 개념에 관한 연구,' 국토계획, 32(5), 169-184
  17. 이종영. 구동모(역), 1997, 내고장 마케팅 -지방자치시대의 투자, 산업, 관광유치방법-, 도서출판 삼영사, 서울 (Kotler, P. et al, 1993, Marketing Places: Attracting Investments, Industries, and Tourism to Cities, States, and Nations, Ths Free Press, New York)
  18. 이효재, 2003, 지역문화축제를 통한 장소마케팅 전략에 관한 연구 -함평나비대축제를 중심으로-, 전남대학교 대학원 행정학과 석사학위논문
  19. 최규창, 1997, 전략적 지역마케팅에 관한 연구 -지방자치단체의 기업유치전략을 중심으로-, 서울대학교 대학원 경영학과 석사학위논문
  20. 최막중. 김미옥, 2001, '장소성의 형성요인과 경제적 가치에 관한 실증분석 -대학로에 로데오거리 사례를 중심으로-,' 국토계획, 36(2), 153-162
  21. Ashworth, G.J. & Voogd, H., 1990, Selling the City: Marketing Approaches in Public Sector Urban Planning, Belhaven Press, London and New York
  22. Brubaker, E., and Brubaker, M., 1995, Golden Fire: The Anniversary Book of the Oregon Shakespearean Festival, The Oregon Shakespearean Festival Association
  23. Davidson, J., 1995, Ashland, an Oregon Oasis: An Oregon Documentary, Webb Research Group Publishers, Oregon
  24. Entrikin, J. N., 1991, The Betweenness of Place, The Johns Hopkins University Press. Baltimore
  25. Haines, F. D. Jr., 1967, Jacksonville: Biography of a Gold Camp, Gandee Printing Center, Inc..
  26. Holcomb, B., 1999, Marketing cities for tourism, in Judd, D.R. & Fainstein, S. S.(eds.), The Tourist City, Yale University Press, New Haven and London, 54-70
  27. Kearns, G. & Philo, C., 1993, Selling Places: The City as Cultural Capital, Past and Present, Pergamon Press
  28. Lukermann, F., 1964, Geography as a formal intellectual discipline and the way in which it contributes to human knowledge, Canadian Geographer, 8(4), 167-172
  29. Oyler, V. W. Jr., 1971, The Festival Story: A History of the Oregon Shakespeare Festival, Ph.D. Thesis in Theatre Arts, UCLA.
  30. Relph, E., 1976, Place and Placelessness, Pion Limited
  31. Relph, E., 1985, Geographical experiences and being-in-the-world: the phenomenological origins of geography, in Seamon, D. & Mugerauer, R. (eds.), Dwelling, Place and Environment: Towards a Phenomenology of Person and World, Columbia University Press, NewYork, 15-31
  32. Tuan, Yi-Pu, 1976, Humanistic geography, Annals of the Association of American Geographers, 66, 206-276