A Study on Evaluation Index for Remodeling of Elementary School

초등학교(初等學校) 리모델링을 위한 건축계획적(建築計劃的) 평가지표(平價指標)의 연구(硏究)

  • Published : 2004.07.30

Abstract

The elementary schools constructed before 1990's are old fashioned and have limitation in corresponding to 7th education curriculum and social demands. So remodelling of existing elementary schools is increasingly popular to satisfy the new need, but it is true that the decision of remodelling has been made by the authority of the administrative and the most of remodelling results have shown the simple increasing of spaces. So this research is trying to suggest an evaluation index model for judging whether school buildings should be remodelled or not, and what parts should be remodelled in the aspects of architectural planning by extracting 4 space planning elements; function, requirement, activity, arrangement and grading rates on these elements.

Keywords

References

  1. 오병욱, 초등학교 리모델링 대상판정을 위한 건축계획적 평가지표의 개발연구, 단국대 석사 논문, 2003
  2. 윤천근, 소규모 유치원□초등학교 건축계획에 관한연구, 건국대 박사논문, 1997
  3. 배성헌, 국민학교 교육시설 개선에 관한 건축계획적 연구, 서울시립대 석사논문, 1992
  4. 김재원, 제7차 교육과정에 따른 초등학교건축의 계획방향에 관한 연구, 동아대 석사논문, 2001
  5. 문지선, 건축리모델링의 PROCESS에 관한연구, 전북대 석사논문, 2002
  6. 이화룡, 제7차 교육과정에 따른 초*중학교 교실운영 변화에 관한 연구, 대한건축학회 논문집, 2002. 8
  7. 노후학교 재개발사업의 모형정립에 관한연구, 교육부, 1999, 4
  8. 통계로 본 일본교육, 한국교육개발원, 1997