The Implementation of Web-based Language Learning System for the Hearing Impaired Children Reflecting their Learning Characteristics

청각장애 아동의 언어학습 특성을 반영한 웹 기반 언어학습 시스템의 구현

  • 금경애 (동의대학교 전산교육) ;
  • 권오준 (동의대학교 컴퓨터.소프트웨어과) ;
  • 김태석 (동의대학교 컴퓨터.소프트웨어과)
  • Received : 2004.03.06
  • Accepted : 2004.06.01
  • Published : 2004.07.30

Abstract

For children with hearing impairment, unlike the children without hearing impairment who can reconstruct their languages through the process of hearing and uttering, the inherent mechanism for language acquisition do not operate due to the loss of hearing ability. Therefore, to help hearing-impaired children develop their language ability, web-based language learning system should be constructed depending on the special qualities which the children possess in language learning process. When the system is being designed, it is necessary that words or expressions describing actions or situations be animated and that active situation-based language learning system be constructed to help them develop their power of observation. Moreover, the system needs to be developed through the use of alternative thinking strategy, antonyms, and contrastive words, and emphasis on facial expressions. This paper presents web-based language learning system which is suitable for hearing-impaired children in the way to reduce the grammatical errors they make and to improve their language learning.

청각장애 아동은, 듣고 발화하는 과정을 통해 언어를 재구성해가는 건청 아동과는 달리, 청력의 손실로 인해 언어 습득의 선천적 메커니즘이 작용될 수 없다. 따라서 청각장애 아동의 언어능력 향상을 위해 웹 기반 언어학습 시스템은 이들의 언어학습 특성에 적합하게 구성되어야 한다. 청각장애 아동을 위한 웹 기반 언어학습 시스템을 설계할 때 동작이나 상황을 나타내는 말을 동적으로 구현하고, 사물 및 행동에 대한 관찰력을 증진시킬 수 있도록 주도적인 상황언어학습의 시스템 구성이 필요하다. 그리고 대체사고전략의 활용과 얼굴표정의 강조, 반대어와 대비어의 활용이 시스템 구성에 적용되어야 한다. 이 연구에서는 청각장애 아동의 문법적 오류의 감소와 언어학습의 향상을 도모할 수 있도록 이들의 특성에 적합한 언어학습 시스템을 제안한다.

Keywords