A Study of Standardization Model of Learner Information in e-Learning

이러닝에서의 학습자 정보 표준화 모형 연구

  • 정영란 (한국방송통신대학교 가상교육지원센터) ;
  • 곽덕훈 (한국방송통신대학교 가상교육지원센터)
  • Received : 2004.07.06
  • Accepted : 2004.07.10
  • Published : 2004.07.30

Abstract

The standardization of learner information is needed for exchanging learner information in e-learning system with another educational institution. And also it is needed for providing customized educational service to the learner's characteristics. The purpose of this study is to develop standardization model of learner information that is focused learner's characteristics and performance in higher educational situation. Earlier researches related to the standardization of learner information are analyzed and added some ideas from instructional theory for dealing with meaningful information about learners. The draft standardization model of learner information with 33 of items in 3 areas is proposed. For the validation of this model proposed, we surveyed from 26 of universities that have been experienced e-learning service. It was divided into mandatory and optional items to the result of the survey.

학습자 정보의 표준화는 원격교육기관간의 원활한 학습자 정보 교류와 학습자 정보의 체계적 관리를 통한 학습자 중심의 이러닝 서버스를 제공하기 위해 반드시 필요하다. 기존의 학습자 정보 표준화 모형은 시스템간의 교류에 중점을 두는 경향이 있었으나, 학습자의 개별 특성에 따른 맞춤식 교육을 위해서는 교육적 관점에서 학습자 정보의 표준화를 다를 필요가 있다. 이를 위해 본 연구에서는 학습자 정보 표준화 모형에 대한 선행 연구를 바탕으로 학습자 성향 정보와 학습 성과 정보 등 교육적 목적을 위한 구체적인 표준화 항목을 도출하여 전체 3개 영역의 33개 항목으로 구성된 학습자 정보 표준화 모형을 개발하였다. 또한 이러닝의 운영 경험이 있는 26개 대학을 대상으로 설문조사를 실시하여 학습자 정보 표준화 모형을 위한 필수 정보와 선택 정보를 구분하였다. 표준화 모형은 그 적용 범위와 목적에 따라 각 요소들의 중요도가 달라지는데, 본 연구에서는 표준화 모형의 적용 범위를 대학을 중심으로 한 고등교육 영역으로 한정하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국방송통신대학교