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시스템 식별로 구한 구성품 성능선도를 이용한 개선된 가스터빈 성능해석 연구

Improvement on Performance Simulation Using Component Maps of Aircraft Gas Turbine Obtained from System Identification

  • 공창덕 (조선대학교 항공 조선 공학부) ;
  • 고성희 (조선대학교 항공 조선 공학부) ;
  • 기자영 (조선대학교 항공우주공학과 대학원)
  • 발행 : 2004.08.01

초록

기존의 축척방법을 개선하기 위하여 실험 데이터나 엔진 제작사에서 제공된 일부 데이터로부터 일련의 구성품 성능선도들을 구하고, MATLAB 프로그램의 다항식을 이용하여 새롭게 성능선도를 구성하는 축척방법을 제안하였다. 본 연구에서는 소형 터보축 엔진의 실험 데이터를 이용하여 새로 제안된 기법을 검증하였고, 실제 항공기 엔진인 PT6A-62에 새로 제안된 기법을 적용하여 보았다. 여기서 얻어진 구성품 성능선도로 성능해석을 수행한 결과를 실제 엔진 성능 데이터, 기존의 축척방법으로 얻어진 구성품 성능선도로 성능해석을 수행한 결과와 비교하였다.

Sought a set of component performance lines from experiment data or some data supplied in the engine manufacturer to improve the traditional scaling method and suggested a map scaling method that construct component performance lines newly using polynomial equations of MATLAB program. In this study, applied technique that is proposed newly to PT6A-62 that verified technique that is proposed newly using experiment data of small. size turboshaft engine, and is actuality aircraft engine. In identification of the component maps of the turboprop engine, the simulated performance using the proposed scaling method was compared with the real engine performance data and the performance using the traditional scaling method.

키워드

참고문헌

  1. Sellers, J.F. and Daniele, C.J., "DYNGEN-A Program for Calculating Steady-state and Transient Performance of Turbojet and Turbofan Engines", NASA TN D-7901, 1975.
  2. P. Pilidis, "Cranfield University Lecture Note", 1996.
  3. 나재정, "PT6A-62 엔진 장착 성능 해석 연구", 국방과학연구소, 1996.
  4. "MATLAB User Guide", Mathworks Co., 2002.