학습자 흥미 지속을 위한 3D-기반 공간 항해 시스템의 구현과 활용

Design and Use of 3D-based Space Navigation System to Maintain Learner's Interest in Educational Web Contents

  • 허균 (서울대학교 교육학과 교육공학전공) ;
  • 이영주 (서울대학교 교육학과 교육공학전공) ;
  • 나일주 (서울대학교 교육학과 교육공학전공)
  • Heo, Gyun (Seoul National University, Dept. of Education) ;
  • Lee, Young-Ju (Seoul National University, Dept. of Education) ;
  • Rha, Il-Ju (Seoul National University, Dept. of Education)
  • 발행 : 2003.03.30

초록

웹 기반 교육은 하이퍼텍스트의 기술과 인터넷의 전송속도 증가에 따른 다양한 상호작용을 기반으로 원격교육을 가능하게 하는 새로운 학습 환경이다. 즉, 이것은 학습자가 자신의 필요와 요구에 따라 비순차적으로 융통성 있게 정보에 접근하고 자신의 경로를 개발할 수 있는 학습자 중심의 환경을 제공한다. 하지만 이러한 학습 환경은 학습자의 학습경로 선택의 어려움, 방향상실의 위험성, 인지과부하의 문제 등 이전에는 없었던 새로운 문제들을 야기하고 있다. 이러한 문제들은 학습동기와 흥미유지에 방해가 되어 결국 학습효과를 떨어뜨리게 된다. 이 연구는 초등학교 학생들의 학습에 대한 흥미를 지속시키기 위한 방안으로 3D 기반 공간 항해 시스템을 제안하고, 이를 구현 한 다음 그 효과를 검증한다.

Web provides a rich learning environment for learners mainly due to the hypertext technology and the high interactivity. It provides a learner-centered learning environment. In this environment, students are to develop their own paths in non-sequential and flexible ways according to their needs and their demands. However, in many cases students who use this environment are easily exposed to difficulties in their choices of learning paths, disorientation, and cognitive overload in the cyberspace. Consequently, they have trouble in maintaining their motivation and interest in their learning. This study presents the design and the use of 3D-based space navigation system in order to maintain student's interest in educational web contents.

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