Regional Differentiation of Relationships between Private Brand Purchase Intention and Antecedents

유통업체브랜드 구매 의도 및 선행 변수와의 관계에 관한 연구: 할인점 출점 지역의 차이를 중심으로

  • 박진용 (동의대학교 유통관리학과) ;
  • 정강옥 (한남대학교 경영학과)
  • Published : 2003.10.01

Abstract

The objective of this study is examining regional differentiation of private brand customer. Factors found to influence private brand purchase intention included familiarity with private brand, perceived value, store loyalty, perceived risk, perceived quality variation between national and private brand products. For testing the research model, data were collected in Seoul and Busan. The hypothetical paths included in model are supported. There are regional differentiations in 1) negative relation of perceived quality variation and perceived value, 2) positive relation of familiarity and purchase intention, and 3) positive relation of store royalty and purchase intention.

본 연구는 유통업체 브랜드 고객의 지역간 차이를 설명하기 위하여 진행되었다. 유통업체 브랜드 구매 의도에 영향을 미치는 요소로 유통업체 브랜드에 대한 가치 지각, 위험지각, 친숙성 및 점포충성도를 채택하여 서울과 부산간의 차이를 검토하였다. 두 지역의 설문조사에 의해 모아진 응답을 중심으로 연구모형을 분석한 결과 전체모형에서 전반적으로 기대된 가설적 경로가 의미 있게 확인되었으며, 서울과 부산 모형간에는 품질차이 지각이 가치 지각에 미치는 영향, 친숙성이 구매 의도에 미치는 영향, 점포충성도가 구매 의도에 미치는 영향에서 지역간 차이가 있는 것으로 나타났다.

Keywords