Understanding and Designing Teachable Agent

교수가능 에이전트(Teachable Agent)의 개념적 이해와 설계방안

  • Published : 2003.09.01

Abstract

This study presents a design of Teachable Agent(TA) and its theoretical background. TA is an intelligent agent to which students as tutors teach, pose questions, and provide feedbacks using a concept map. TA consists of four independent Modules, Teach Module, Q&A Module, Test Module, and Resource Module. In Teach Module, students teach TA by constructing concept map. In Q&A Module, both students and TA ask questions and answer questions each other through an interactive window. To assess TA's knowledge and provide feedback to students, Test Module consists of a set of predetermined questions which TA should pass. From Resource Module, students can search and look up important information to teach, ask questions, and provide feedbacks whenever they want. It is expected that TA should provide student tutors with an active role in learning and positive attitude toward the subject matter by enhancing their cognition as well as motivation.

이 연구에서는 기존의 지능형 교수기계와 또래 튜터링의 단점을 보완하여 '가르치기를 통한 학습'을 위한 교수가능 에이전트(Teachable Agent, 이하 TA) 의 이론적 배경 및 설계방안을 제시하고자 한다. TA는 학습자가 컴퓨터 에이전트를 가르치는 과정을 통해 학습하는 시스템으로 교수 Module, 묻고 답하기 Module, 테스트 Module, 학습자료 Module 등의 4 가지 Module로 구성된다. 교수 Module에서는 개념도(concept map)의 구성을 통해 튜터 역할을 하는 학습자가 TA 의 심성모형 (mental model)을 수정하고 update하게 되며, 묻고 답하기 Module에서는 인터렉티브 창을 통해 튜터와 TA가 제한된 방식으로 학습내용에 관한 질문과 응답을 함으로써 개념도를 수정보완하게 된다. 테스트 Module에서는 튜터가 가르친 TA가 미리 정해놓은 학습목표에 도달하였는지를 평가하게 된다. 테스트 결과 TA가 일정 수준에 도달하지 못한 경우에는 개념도의 재수정 과정을 통해 계속적인 학습이 이루어지도록 한다. 학습자료 Module은 튜터가 참고할 자료를 제공해 주는 Module이다. 이러한 TA는 튜터의 역할을 담당하는 학습자에게 깊이 있는 인지적 처리와 능동적인 학습동기를 경험하도록 함으로써 실제 교육현장에서의 유용한 교수/학습도구로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 교육심리연구 v.17 no.2 자극의 모호성과 과제유형 및 인지욕구의 개인차가 흥미에 미치는 효과 김성일;윤미선;권은주;최정선;김원식;이명진
  2. 인지과학 v.9 no.4 멀티미디어 타이틀의 내용구조에 따른 학습행동의 분석: 상황화된 학습의 중개자로서의 멀티미디어 매체의 기능 탐색 이정모;김성일;황상민
  3. 한국교육심리학회: 2003년 제3회 학술발표회 리드백 특성과 지각된 유능감이 내재동기와 목표성향에 미치는 영향 최정선;김성일
  4. 교육공학연구 v.14 no.2 멀티미디어 매체의 특성과 학습효과에 대한 탐색적 연구 황상민;김성일;김소영;변은희;이재호;조광수;최상섭;이정모
  5. Journal of Educational Psychology v.72 On the cognitive benefits of teaching Bargh,J.A.;Schul,Y.
  6. Smart machines in education Technology support for complex problem solving From SAD environments to AI. Biswas,G.;Schwartz,D.;Bransford,J.;TAG-V;Forbus(ed.);Feltovich(ed.)
  7. Cognitive Science v.25 no.4 Learning from human tutoring Chi,M.T.H.;Siler,S.A.;Jeong,H.;Yamauchi,T.;Hausmann,R.G.
  8. Cognitive Science v.18 Eliciting self-explanations improves understanding Chi,M.T.H.;DeLeeuw,N.;Chiu,M.H.;LaVancher,C.
  9. The Jasper project: Lessons in curriculum, instruction, assessment, and professional development Cognition and Technology Group at Vanderbilt
  10. Journal of Educational Psychology v.88 Intrinsic motivation and the process of learning : Beneficial effects of contextualization, personalization, and choice Cordova,D.I.;Lepper,M.R.
  11. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior Deci,E.L.;Ryan,R.M.
  12. American Educational Research Journal v.33 The relation between students ability and the quality and effectiveness of explanations Fuchs,L.S.;Fuchs,D.;Karns,K.;Hamlett,C.L.
  13. Applied Cognitive Psychologist v.9 Collaborative dialog patterns in naturalistic one-on-one tutoring Graesser,A.C.;Person,N.;Magliano,J.
  14. American Psychologist v.53 The situativity of knowing, learning, and research Greeno,J.G.
  15. Constructionism Harel,I.;Papert,S.
  16. International Journal of Computers for Mathematical Learning v.3 Game design as an interactive learning environment for fostering students and teachers mathematical liquiry Kafai,Y.B.;Franke,M.L.;Ching,C.C.;Shih,J.C.
  17. Journal of Educational Psychology v.90 Mutual peer tutoring: effects of structural tutorial interaction to scaffold peer learning King,A.;Staffieri,A.;Adelgais,A.
  18. Improving teaching and learning in science and mathematics Concept mapping as a tool for improving science teaching and learning Novak,J.D.;D.F.Treagust(ed.);R.Duit(ed.);B.J.Fraser(ed.)
  19. Cognition and Instruction v.1 Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities Palinscar,A.S.;Brown,A.L.
  20. Mindstorms Papert,S.
  21. Journal of Interactive Learning Research v.10 no.3/4 Agent-support for problem solving through concept-mapping Stoyanov,S.;Kommers,P.
  22. The computer in the school: Tutor, tool, tutee Taylor,R.P.(Ed.)
  23. Educational Psychologist v.18 Predicting learning from student interaction: Defining the interaction variables Webb,N.M.