An Authoring Strategy of Educational Contents using Component Technology and Concept-Based Branch Method

컴포넌트 기술과 개념단위 분기방법을 이용한 교육을 콘텐츠의 저작지침

  • 오용선 (목원대학교 정보통신전파학부) ;
  • 신운섭 (목원대학교 정보통신전파학부)
  • Published : 2003.03.01

Abstract

In this paper, we propose a novel model and effective authoring strategy of educational contents which improve the drilling effects in the cyber education through Internet. Especially we offer an authoring process of digital contents of engineering departs using JAVA component library technology and concept-based branch method, making the element of the library as unit-contents separated in accordance with their characteristics arid then accessing them at arbitrary instant in the replaying time. In proportion to the proposed model and strategy, the resultant contents shows advanced adaptabilities and interactions so that the contents can be user-oriented considerations. Combining and realizing the proposed authoring strategy for constitution of digital contents, we can get a more efficient scenario of making and drilling especially in the area of engineering or language courses.

본 논문에서는 인터넷을 이용한 사이버교육에 있어서 가장 중시되고 있는 교육용 콘텐츠의 학습효과를 향상시키는 새로운 모델과 그 저작지침을 제안하였다. 특히, 수학적 기반으로 설명되는 교과목 콘텐츠로서, 구조도를 비롯한 블록단위 모델과 난해한 수학식 등 다양한 개념단위가 제시되며, 실험ㆍ실습의 과정을 설명해야 하는 공학 교육용 콘텐츠를 저작함에 있어, JAVA와 같은 컴포넌트 라이브러리를 구축하고 그 요소들을 개념단위로 처리하여 분기ㆍ접속하는 기술을 적용함으로써 콘텐츠의 융통성과 상호작용을 개선하여 궁극적으로 학습효과를 크게 향상시키는 학습자 중심의 교육용 콘텐츠를 저작하고자 하는 것이다. 본 논문이 제시하는 저작지침에 따라 구현된 디지털 콘텐츠는 이공계 교육용 콘텐츠와 언어 교육용 콘텐츠에 있어 특히 효과적이며, 기존의 저작기술에 비하여 교수자의 저작과 운용이 용이하며 학습자의 상호작용과 융통성을 크게 향상시키는 것으로 평가된다.

Keywords