The Effect of Listening to Music for the Children's Development of Tone Recognition & Sense of Rhythm

음악감상활동이 유아의 음정감과 리듬감 발달에 미치는 영향

  • 엄정애 (이화여자대학교 유아교육학과) ;
  • 김경남 (구미동아유치원)
  • Published : 2003.10.01

Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of listening to music during musical activities on children's development of tone recognition and sense of rhythm. The subjects were total sixty 4-years-olds from two classes of thirty. The children were divided into two groups, experimental and control. Before the experimental procedures, a pre-test was taken to evaluate the level of tone recognition and sense of rhythm of the children. Cordon's 'Audie' was employed and used to measure the difference of tone recognition and sense of rhythm. Then, the activity of listening to music was applied to the experimental group for ten weeks. For the experimental group, the musical activity was selected based on the themes of our tfe which was related to the weekly and yearly teaching plan. One the other hand, no musical activity was provided for the control group. After the experiment, a post-test was carried out using the same methodology of pre-test. Data were analysed by ANCOVA test. Results showed that there was a statistically significant difference in the development of tone recognition and sense of rhythm between the experimental group and the control group.

Keywords

References

  1. 곽이정(1999). 유치원 음악교육 실태 분석 연구. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 교육부(1998). 제6차 유치원 교육과정. 교육부 고시 제 1998-10호
  3. 교육부(2000). 유치원 교육과정 해설. 서울: 대한교과서주식회사
  4. 권미란(2000). 음악감상활동에서 신체표현이 유아의 창의력 향상에 미치는 영향. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문
  5. 김경애(2000). 음악감상활동이 유아의 그리기 표현력에 미치는 영향. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문
  6. 김미숙(2000). 체험적 음악감상활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향. 숭실대학교 교육대학원 석사학위논문
  7. 김성균(1998). 듣기를 통한 유아교육. 서울: 김성균유아음악교육연구
  8. 김성희(1996). 음악감상활동이 유아의 음악적 개념 및 그림표현에 미치는 영향. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문
  9. 김영아(1999). 음악감상을 통한 통합적 유아 Program의 개선방안. 단국대학교 행정대학원 석사학위논문
  10. 김우숙(1996). 유아의 음악청취력 향상을 위한 분석적 감상수업의 효과. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문
  11. 김춘희(1994). 포괄적 음악교육접근이 5세 유아의 음악감상능력에 미치는 영향. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문
  12. 김현영(2001). Gordon의 음악학습이론에 근거한 음악감상활동이 유아의 음감과 리듬감에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  13. 노원숙(1997). 개념적 접근법에 의한 음악 학습활동이 유아의 음감 청취력에 미치는 영향. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문
  14. 신정자(1998). 음악감상에 기초한 포괄적인 음악활동이 유아의 음악능력에 미치는 영향. 원광대학교 교육대학원 석사학위논문
  15. 안재신(1996). 유아음악교육. 서울: 교육과학사
  16. 유애경(1985). 유아의 음악환경과 음악능력발달의 관계에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  17. 이숙현(1992). 효율적인 음악감상지도 방안의 탐색. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  18. 이유영(2001). 음악활동의 통합적 접근이 유아의 음악적 잠재력 및 창의성에 미치는 영향. 배재대학교 대학원 석사학위논문
  19. 이홍수(1990). 음악교육의 현대적 접근. 서울: 세광음악출판사
  20. 이홍수(1997). 유아 음악교육의 이해 및 실제. 한국유아교육협회 제 33회 유아교육 교사연수회 자료집
  21. 장길자(1997). 음악감수성 개발을 위한 유아기의 듣기지도 방법에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  22. 전경숙(1999). 지각적 감상수업이 유아의 음악청취력과 음악적 창의력에 미치는 효과. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문
  23. 조영주(1999). 창의적인 음악감상학습. 공동육아, 5(7)
  24. 황은영 (2001). 신체표현을 사용한 음악감상이 만 5세 유아의 정서지능에 미치는 효과. 숙명대학교 음악치료대학원 석사학위논문
  25. Andress, B. (1980). Music Experience in Early Childhood. New York: Holt Rinehart and Winston
  26. Gordon, E. E. (1986). Manual for the primary measures of music audiation and intermediate measures of music audiaiion. Chicago: GIA Publication
  27. Gordon, E. E. (1989). Audie. Chicago: GIA Publication
  28. Gordon, E. E. (1997). A music learning theory for newborn and young children. Chicago : GIA Publication
  29. Greenberg, M. (1985). Your children need music: A Guide for parents and teachers of young children. 이기숙, 김영주(역). 서울: 교문사
  30. Jenkins, M. D. (1976). The relationships between maternal parents' musical experienced and the musical development of two and three year old girls. Unpublished doctorial dissertation, University of Urbana-Campaign, Illinois
  31. Leonhard, C., & House, R. W. (1972). Foundations and principles of music education. New York: McGraw-Hill
  32. Morrow, L. (1983). Home and school correlates of early interest in literature: Journal of Educational Research, 76, 221-230
  33. Perry, J. C. (1993). Music in early childhood education. In B. Spodek(Ed.). Handbook of Research on the education of young children (pp.207-224). New York: Macmillan Publication.