Home Economics Teacher Characteristics and Affective Morality through Home Economics Instruction recognized by Middle School Students

중학생의 가정과교사 특성지각과 가정과 수업을 통한 인성적 도덕성

  • Kim Sung-Gyo (Dept. of Home Economics Education in Korea National University of Education) ;
  • Chae Jung-Hyun (Dept. of Home Economics Education in Korea National University of Education)
  • 김성교 (한국교원대학교 가정교육과) ;
  • 채정현 (한국교원대학교 가정교육과)
  • Published : 2003.10.01

Abstract

The purpose of this study is to investigate the relationship between home economics teachers' characteristics and middle school students' affective morality through Home Economics Instruction. The affective morality of middle school students after taking home economics classes were assessed and investigated as to what sorts of affective morality there were and to find out what level they were. further, what factors affected the affective morality of middle school students considering the variable factors of home economics teachers. 800 first year male and female students of 17 middle schools located in Cheonju and Cheongwon were selected through non-random or accessible sampling. The frequency, precent, mean and standard deviation, correlation, t-test, and one-way ANOVA, and multiple regression of these data were obtained by using the SPSS 10.0 for Windows Program. The result of this study were as follows: First, basic etiquette was the most important rated the highest among the affective morality, nature preservation turned out the lowest in each questionnaire. Learned in home economics, it was considered the highest goal; Second, in terms of character and affective morality of middle school students, male students ranked higher than female students and the students with a better academic performance record, and those who engaged in club activities showed better results in affective morality as did students with religious beliefs and students with better educated parents and also students from homes with better financial situations. Third, in terms of students' perception of home economics teachers with a good nature turned out the highest, teaching ability and career awareness and also reflected at the same level. Fourth, students' perception of home economics teachers' characteristics and their affective morality are honed out correlated with each other. The correlation of home economics teachers' career awareness and compassion${\cdot}$devotion${\cdot}$service morality proved to be the highest. Fifth, the affective morality of those students who do community service, club activities and those who are interested in home economics and who respect home economics teachers tended to be high.

Keywords

References

  1. 갈태룡(2000). 가치명료화 수업과 설명식 수업이 학습자의 인지양식에 따라 도덕성 발달에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  2. 강사채(1997). 일상의 문제사태에서 교사-아동간의 대화가 아동의 도덕성 발달에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문
  3. 강신복(1998). 중학교 체육교과교육을 통한 도덕성발달 연구. 교과교육을 통한 인성교육방안: 교수학습자료 개발연구
  4. 강효숙(1990). 아동이 지각한 교사의 행동과 자아개념 및 학습태도의 관계 연구. 숙명여자대학교석사학위논문
  5. 강희천(1990). 도덕발달을 위한 종교 교육. 연세 논총, 26, 31-35
  6. 계영애, 강정원(2001). 유아인성 교육을 위한 인성적 덕목과 교수전략에 대한 교사들의 인식 연구. 유아교육학논집, 5(1), 55-75
  7. 교육부(1994). 중학교 가정과 교육과정 해설. 서울. 대한교과서 주식회사
  8. 구현서(1998). 콜버그 이론에 기초한 도덕과 토의수업의 모형개발과 그 적용에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문
  9. 김광민(2001). 교과교육에서의 교사의 위치: 인성교육에 주는 시사. 도덕교육연구, 13(2), 1-45
  10. 김기덕(1997). 도덕성을 지향한 과학교육의 정의적접근. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문
  11. 김미정(2000). 콜버그의 토의식 수업이 도덕적 판단력과 학업성적에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문
  12. 김병성(1991). 교육사회학: 학교사회의 탐구. 양서원
  13. 김상국(1998). 교사의 수업지도 방식이 학생의 수업태도에 미치는 영향. 한국체육학회지, 37(3), 421-432
  14. 김정규. 권낙원(1994). 교사와 교육. 형설출판사. 250-268
  15. 김종윤(1996). 생명존중의 도되성 함양을 위한 초등도덕교육 방법연구. 한국교원대학교 석사학위논문
  16. 김헌수(2000). 아동이 지각한 교사행동과 자아개념과의 관계 연구. 관동대학교 석사학위논문
  17. 노인석(1987). 한국중학생의 도덕성발달에 관련된 주요변인 연구. 세종대학교 석사학위논문
  18. 노현남(2001). 학습환경변인이 초등학생의 과학에 대한 태도에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문
  19. 류광선(1999). 정서지능 향상 프로그램이 정서지능과 도덕성발달에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  20. 문성희(1999). 식생활단원에 적용한 실천적 추론 수업이 여고생의 도덕성에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  21. 박병춘(1995). 도덕교육에서의 도덕적 성숙의 근거 연구: 길리간의 보살핌의 윤리를 중심으로. 서울대학교 석사학위논문
  22. 박용헌(1986). 도덕과 교육. 한국방송통신대학교 출판부
  23. 박윤명(1997). 도덕성의 구성과 도덕교육의 통합적 접근. 한국교원대학교 박사학위논문
  24. 박효정, 정광희(2001). 한국사회의 도덕성 지표 개발 연구. 한국교육개발원
  25. 변호광(1988). 체육활동을 통한 도덕성발달에 관한 연구. 한양대학교 박사학위논문.
  26. 송기창(2000). 교사 선호요인 탐색연구. The Jornal of Educational Administration, 18(3), 151-172
  27. 신윤희(1994). 가치명료화 수업방식이 중학생의 도덕성 발달에 미치는 영향. 목포대학교 석사학위논문
  28. 유경자(1996). 교사의 강화회수와 아동의 도덕성발달 수준간의 관계연구. 울산대학교 석사학위논문
  29. 윤만형(1997). 초등학교 체육프로그램을 통한 도덕성 발달 연구. 서울대학교 석사학위논문
  30. 이돈희(1994). 도덕교육. 서울: 교육과학사
  31. 이성호(1988). 교수방법의 탐구. 양서원. 12-29, 43-48
  32. 이철희(2000). 아동이 지각한 교사의 행동이 학습동기에 미치는 영향. 관동대학교 석사학위논문
  33. 이춘식, 최유현, 유태명(2001). 실과(기술.가정) 교육목표 및 내용체계 연구. 한국교육과정평가원
  34. 임인섭(2001). 중학생의 도덕판단능력과 정서지능의 상관관계. 한국교원대학교 석사학위논문
  35. 임홍순(2000). 중.고등 학생이 선호하는 교사의 특성분석. 이주대학교 석사학위논문
  36. 정범모, 이성진(1985). 학업성취의 요인. 교육출판사
  37. 정세구 역(1994). 자녀와 학생들을 올바르게 기르기 위한 도덕교육. 교육과학사, 24-52
  38. 정윤경(2000). 나딩스의 배려윤리와 도덕교육, 한국교육, 27(1), 1-29
  39. 조선희(1997). 아동이 지각한 교사특성이 학업성취에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문
  40. 조성자(1997). 아동이 지각하는 교사행동과 자아존중감과의 관계. 아동교육, 6(1), 127-141
  41. 추병완, 박병기, 이경원, 변종헌(2000). 윤리학과 도덕교육. 인간사랑. 48-52
  42. 최종걸(1994). 도덕성을 기르기 위한 고등학교 화학의 한 수업내용. 공주대학교 석사학위논문
  43. 최항규(2000). NIE를 통한 가치지 학습프로그램이 도덕적 판단능력 신장에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문
  44. 최홍성(2000). 웹기반 가치탐구 수업이 도덕판단력에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  45. 채정현, 유태명, 박미정, 이지연(2001). 제7차 교육과정 적용에 따른 실천적 추론 가정과 교수.학습자료 개발 및 이 수업이 우리나라 중학생의 도덕성에 미치는 효과. 학술진흥재단 교과교육공동연구분야 연구보고서
  46. 한양희(2000). 학교의 심리적 환경이 청소년의 도덕성 판단에 미치는 영향. 순천향대학교 석사학위논문
  47. 홍성일(1996). 교사변인에 따른 중등과학교사의 교수전략 분석. 한국교원대학교 석사학위논문
  48. Brown, M. & Paolucci, B. (1979). Home Economics: A Definition. American Home Economics Association
  49. Brown, M. (1980). What is home economics education. University of Minnesota, Minnesota Research and Development Center for Vocational Education
  50. Brown, M. (1985). Justice, Morality and Education: A New Focus Ethics in Education. Houndmilis: The Macmillan Press
  51. Janet F. Laster. & Ruth G. Thomas. (1997). Thinking for ethical in families and communities: American Home Economics Association
  52. Noddings, Nel (1992). The Challenge to Care in Schools: An Alternative Approach to Education. New York: Teachers College Press
  53. Noddings, Nel(1995). Philosophy of Education. U.S.A: Westview Press