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Wet Flashover Characteristics and Reform Measure of a Conventional Lightning Rod against Lightning Impulse Voltages

뇌임펄스전압에 대한 돌침형 피뢰침의 주수섬락특성과 개선 방안

  • 이복희 (인하대학교 전자전기공학부) ;
  • 강석만 (인하대학교 전자전기공학부) ;
  • 엄주홍 (인하대학교 전자전기공학부) ;
  • 이승칠 (인하대학교 전자전기공학부) ;
  • 김승지 (인하대학교 전자전기공학부)
  • Published : 2002.05.01

Abstract

In this paper, in ordor to examine the relevant technical facts which are very instructive to revise the domestic standard for lightning protection systems, standards and technical guideline for the protection of structure against lightning were reviewed, and several issues of the domestic standards were experimentally investigated. As a consequence, the insulator of relatively low implse voltage and a large percentage of lighting rods is flashovered by relatively low impulse voltage and a lage percentage of lighting current flows through supporting mast. Thus the potential gradient in the vicinity of supporter for lighting rods is extremely increased and the role of lighting propection systems is nullified. It seems obvious that the flashover of insular supporting lighting rod can range from erratic operation of microelectronic devices to minor physical ham or even death, or costly damage electrical equipment.

본 논문에서는 피뢰설비에 대한 국내 규격의 재정립을 위해 관련된 기술을 검증할 목적으로 낙뢰로부터의 건축물 보호에 대한 규정과 기술상의 지침 등을 검토하였고, 국내의 피뢰설비에 관한 규격의 몇 가지 문제점을 해결하기 위란 연구를 수행하였다. 기존의 피뢰침에 대하여 피임펄스시험을 수행한 결과, 비교적 낮은 임펄스 전압에서 피뢰침 수뢰부의 절연체 표면에서 섬락을 일으켰고, 피격전류의 대부분은 피뢰침 지지용 금속판을 통하여 홀렀다. 따라서 피뢰침 지지대 부근에서의 전위경도는 매우 높게 상승하게 되어 피뢰설비로서의 기능을 못하게된다. 피뢰침 절연물의 섬락은 초소형 전자기기의 오동작을 비롯하여 감전이나 전기설비의 파손과 같은 막대한 경제적 손실을 가져오게 된다.

Keywords

References

  1. The Institute of Electrical Installation Engineers of Japan, Lightning Countermeasure Committee, Lightning Protection for Information-Oriented and Computerized Society, IEIE of Japan, pp.10-94, 1999.
  2. 한국산업규격 KS C 9609, "피뢰침", pp.2-6, 1995.
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  6. 노동부 고시 제93-21호, “피뢰침 설치에 관한 기술상의 지침”, pp.1-4, 1993.
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Cited by

  1. Analysis on Induced Surge Voltage of Electric Car Line affected by Lightning in Rapid-Transit Railway System vol.29, pp.5, 2015, https://doi.org/10.5207/JIEIE.2015.29.5.065