Knowledge Management and Major Player in Government-supported Research Institute

정부출연연구소의 지식경영과 그 주체

  • Published : 2000.06.30

Abstract

Many experts predict that 21st century will be knowledge-based society. That is, knowledge beside labor, capital will be recognised as important assets and powerful competitiveness. The main aim of government-supported research institute is to evolve R&D activities and to diffuse them. And all process including R&D activities can be called to knowledge life cycle. This paper reviews understanding of KM and information professional's role in research information center. Sometimes, CEOs misunderstand that only building of knowledge management system is sucess of knowledge management initiatives but the most important factors of its success are human and culture of knowledge sharing, not H/W systems. Information professionals must be consultant, analyst, content manager, planner and marketer, knowledge manager to practice knowledge management initiatives successfully.

많은 전문가들이 21세기는 지식사회가 될 것이라고 예견하고 있다. 즉 노동, 자본과 함께 지식이 중요한 자산으로서 인식되고, 경쟁력의 원천이 될 것이다. 정부출연연구소의 주요 목적은 뛰어난 R&D 활동전개와 이의 확산이라 할 수 있으며, 이런 일련의 R&D 과정은 일반적인 지식경영과정과 일치한다. 본고는 지식경영에 대한 일반적인 이해와 이를 주도적으로 실천할 주체로서 연구정보실과 여기에 근무하는 정보전문가의 역할을 살펴보았다. 지식경영은 한마디로 기관의 핵심역량 확보를 통한 경쟁력 향상이다. 그리고 지식경영을 지식경영시스템을 도입한 것만으로 지식경영을 도입했다는 오해는 주의를 요하며, H/W적인 것보다는 사람과 문화가 더욱 중요한 성공요소임을 알아야 한다. 지식경영을 성공적으로 수행하기 위해서 정보전문가에게는 컨설턴트, 분석가, 내용관리자, 제품기획 및 홍보자, 지식관리자의 역할이 강조된다.

Keywords