기능성화장품 시장의 세분화: 사용도에 따른 소비자유형별 특성

Segmentation of the Cosmeceuticals Market : Based on Consumer Usage Behavior

  • 이현옥 (경북 외국어테크노대학 패션디자인전공) ;
  • 박경애 (영남대학교 생활과학대학 의류학과)
  • 발행 : 2000.05.01

초록

The purposes of this study were to segment the cosmeceuticals market based on consumer usage behavior and to develop a profile of each segment using appearance-related variables, purchase attributes, purchase behavior and demographics. A total of 518 responses collected from a questionnaire survey to female consumers was analyzed. Cluster analysis on usage behavior of cosmeceutical products identified three groups including: Anti-aging/Whitening/Slimming product users (22% ); Pore-control product users(20%); and Minimum users(57%). MANOVA, ANOVA and Chi-square analysis revealed significant differences among the three groups on 2 appearance-related variables, 3 purchase attribute factors, 4 purchase behaviors, and 2 demographic characteristics. Based on the results, the study developed a profile of each segment and provided marketing implications.

키워드

참고문헌

  1. 장업신보 no.170 집중조명 97년의 빅히트 화장품 길기우
  2. 장업신보 no.183 고 기능성 전문영역 확고히 구축 길기우
  3. 메이크업 화장품 소비자의 구매행동에 관한 연구 김남수
  4. 한국메이컵 화장품 소비자의 구매행동에 관한 연구 김남일
  5. 장업신보 no.187 차단지수(SPF) 보다는 미백·안티에이징등 복합효과 누려 김상은
  6. 우리나라 화장품업계의 유통경로설계에 관한 연구 김한규
  7. 화장품 구매에 관한 소비자행동 남기매
  8. 화장품구매행동 단계별 분석에 따른 마케팅 믹스전략 손영욱
  9. 화장품소비자 구매행동에 관한 실증적 연구 송선재
  10. 대한화장품학회 논문집 v.23 no.1 기능성화장품의 정의와 동향 안정림
  11. 21세기 주간코스메틱 no.56 화장품산업 경쟁력 강화방안 안정림
  12. 광고계동향 no.1월 1998년 업종별 산업전망-화장품 부문 옥치광
  13. 자신의 신체적 매력에 대한 인식이 자아 존중감에 미치는 영향 양계민
  14. 최신화장품학 양덕재
  15. 한국의류학회지 v.21 no.6 인구통계적 변인에 따른 노년 여성의 외모관심과 자신감에 관한 연구 이명희;이은실
  16. 장업회보 no.가을 국내 기능성 화장품 시장 전망 이옥섭
  17. 라이프스타일에 따른 마케팅전략에 관한 실증적 연구-여대생의 화장품 구매행동 분석을 중심으로- 이형경
  18. 시장환경변화에 따른 국내화장품 산업의 유통경로 다각화에 관한 연구 임재형
  19. 화장품산업의 소비자 욕구변화에 따른 마케팅전략에 관한 연구 최정숙
  20. 화장품신문 no.33 항노화·고기능성 제품 개발 활기 함용헌
  21. 장업신보 no.178 신 기능성 파우더 대거 출현 허강우
  22. 장업신보 no.187 올 여름 히트예감 미백, 피지컨트롤 화장품 허강우
  23. 화장품연감 화장품신문사
  24. 한국장업 50년사 대한화장품공업협회
  25. The Journal of Social Psychology v.129 no.3 Effects of cosmetic use on the physical attractiveness and body image of American college women Cash, T. F.;Dawson, K.;Davis, P.;Bowen, M.;Galumbeck, C.
  26. Understanding Aesthetics for the Merchandising and Design Professional Aesthetics and Body Image Rudd, N. A.
  27. Perceptual and motor Skills v.48 Impirtance of Cometics Related to Aspects of the Self Theberge, L.;Kernalegceen, A.