Survey Research (한국조사연구학회지:조사연구)
- Volume 1 Issue 1
- /
- Pages.45-71
- /
- 2000
- /
- 1229-9219(pISSN)
Research cases in business organizations: Individual and group levels of analyses
기업조사의 사례: 개인 및 집단 수준에서의 조사연구
Abstract
This paper presents two cases of organizational studies and deals with the issue of the level of analysis in the study of organizational phenomena. The first study focuses on the individual level of analysis and examines the effect of a merit pay system on employee attitudes, In this study data were collected using questionnaires from 195 employees across 18 companies. Analyses were are performed using 195 questionnaires at the individual level of analysis. On the other hand, the second study focuses on the group level of analysis examines the relationship between transformational leadership and group performance. In this study data were collected using questionnaires from 320 employees embeded in 40 groups in an insurance company. The 320 questionnaires were aggregated by groups and analyses were performed based on the aggregated scores at the group level of analysis. The importance of the level of analysis in the study of organizational phenomena was discussed.
본 논문은 기업조직의 구성원들을 인식하는 분석 수준이 조사연구방법에 주는 영향을 살펴보기위하여 기업조직의 구성원을 대상으로 설문조사를 한 두개의 연구사례를 제시하였다. 첫번째 조사연구사례는 개인수준에 초점을 맞추어 연봉제가 구성원의 태도에 미치는 영향을 살펴본 것이다. 이 연구에서는 18개 기업에 근무하는 195명의 구성원 개인들로부터 설문을 통해 자료를 수집하고 개인수준에서 분석이 이루어졌다. 반면에 두번째 조사연구사례는 집단수준에 초점을 맞추어 상사의 변혁적 리더쉽과 관련성을 살펴본 것이다. 이 연구에서는 1개 기업의 40개 집단에 속해 있는 320명의 구성원 개인들로부터 설문을 통해 자료를 수집하고 이를 집단별로 합산하여 집단수준에 분석이 이루어졌다. 두 개의 조사연구사례를 본 논문은 기업조직을 대상으로 한 연구에서 분석수준에 대한 고려의 필요성을 논의하였다.
Keywords