An Experimental Study on Wind Aerodynamic Improvement of Steel Composite Cable Stayed Bridge having π-shaped Girder

π형 주형을 가진 강합성 사장교의 공기역학적 제진방법에 대한 실험적 연구

  • 장동일 (한양대학교 지구환경건설공학부) ;
  • 민인기 (대림산업 (주) 기술연구소)
  • Received : 1998.11.03
  • Published : 1998.12.30

Abstract

In this paper, aerodynamic properties and improvements of the ${\pi}-shaped$ stiffening girder is studied by wind tunnel tests in steel composite cable stayed bridge. As an improvement device, fairing, extension, post and flap is tested. and the best improved section is selected and estimated on angles of attack, damping ratios and turbulent flows. It is shown that the selected fairing is effective to improve the aerodynamic stability. And this study can be utilized as a database of wind-resistant methodology of steel composite cable stayed bridge.

본 논문은 풍동실험을 통하여 ${\pi}$형단면을 가지는 강합성사장교의 공기역학적 특성과 제진방법에 대한 연구이다. 제진장치로는 Fairing, Extension, Post, Flap 등이 사용되었고, 가장 효과적인 개선단면을 선정하여 영각, 감쇠비와 난류실험을 수행하여 내풍안정성을 평가하였다. 실험결과 선정된 개선단면에서 공기역학적 내풍안정성이 향상되었고 공기역학적특성이 규명되었다. 따라서 본 연구에서 수행된 ${\pi}$형단면은 내풍설계의 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 삼천포대교 풍동실험보고서 현대건설 기술연구소
  2. Cable Stayed Bridges Troitsky, M.S.
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  6. 도로교내풍설계편람 일본도로협회
  7. 풍동실험요령 本州-四國연락교공단
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  9. 사장교의 내풍안정성 평가 윤재근