Analysis of Citizen's Attitude to the Foodwaste (II)

음식쓰레기에 관한 실태조사(II)

  • Published : 1997.03.30

Abstract

This study was conducted to analysis citizen's attitude and style to the foodwaste from l0th Sept. to 30th Sept. in 1996. The research was used questionare method and analysis was used prequency analysis and cross table method by SPSS (scientific statistics). The foodwaste of householdwaste account for 24.8%, and the magnitude by the kinds of garbage were waste from pre-cocking stage, fruitshell, foodwaste remained after eating, septic foodwaste during storage. The more the housewives'age are young, foodwaste volumne were much. Most remained foodwaste after eating were soup and pot stew. The main cause of foodwaste production was overvolumne cooking. 88.8% of answers think that a menu can be useful to reduce foodwaste. The survey showed that 87.3% of answers put into the meter-rate bag after removed wetness of garbage. 84.1% of answers thought that the recycling of foodwaste needed, but the practical housewife was only 21%. For the suitable treatment of foodwaste, Survey showed that the consistent policy of goverment and continuous publicity was needed essentially, and that the public notice of TV or radio was effective. All of answers would like to participate in recycling of foodwastes whether public-posting or personal-posting. To set up vessel of posting at household, the proper purchase price and space of institution are needed, also the solution of sanitory & aesthetic problem and the collection of composting-product must be achieved smoothly.

쓰레기문제해결을 위한 기초 자료를 마련하기 위해 주부들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 가정쓰레기 중 음식물쓰레기가 차지하는 비율은 평균 24.8%이며, 발생 형태별로는 재료를 다듬는과정>과일껍질>음식찌꺼기>상해서 버리는 쓰레기의 순이었다. 또 주부들의 연령이 낮을 수록 음식물쓰레기의 발생비율이 높았고, 식후 가장 많이 남기는 음식찌꺼기는 국과 찌개였다. 음식물쓰레기 발생의 가장 큰 원인은 필요량 이상으로 조리하기 때문이였다. 88.8%의 응답자가 계획적 식단작성이 음식물쓰레기 감량에 도움이 된다고 생각했으나 실천율은 39.8%로 낮았다. 음식물쓰레기 처리에서는 87.3%의 주부가 물기를 제거한 후, 비닐봉투에 담고 다시 종량제봉투에 담는 것으로 나타났다. 84.1%의 응답자가 음식물쓰레기의 재활용이 필요하다고 느끼나, 실천 중인 주부는 전체의 2.1%로 매우 미약했다. 올바른 처리를 위해서는 정부의 일관성있는 정책마련과 지속적 홍보가 필수적이며, TV 또는 라디오의 공익 광고가 가장 효과적인 것으로 나타났다. 음식물쓰레기 재활용에의 참여 의사는 공동퇴비화 및 개별퇴비화 모두 긍정적 답변을 나타냈으며, 가정용퇴비화 용기를 설치할 경우 구입 가격, 설치공간, 위생상 미관상의 문제 해결 및 생산 퇴비의수거가 원활하게 이루어져야 성공할 수 있을 것으로 판단된다.

Keywords