A Field Survey of Noise Associated with Subway Train Passage

지하철 연도변의 소음 조사

  • Published : 1993.06.01

Abstract

The noise and vibration generated by the subway rolling stocks operated along the Seoul Subway Line No.1, 2, 3, and 4 lead to a controversy of pollution problem especially in residential areas. However, there is no data or guide to define the damage or provide adequate protection against such pollutions. The field measurements were made to characterize the noise attenuation due to distance, noise level distribution around the subway track of the aboveground and underground parts of each Line. The assessment criteria and methods are considered in addition to the practical available noise control methods. The noise level measured at Line No. 1 and 3 are less than 60 dB(A) with no pollution problem. Only a part of the aboveground section of Line No.2 and 4 indicates severe noise pollution. The effective boundary of these areas exposed to 70dB (A) noise are within 50m from the track centerline of No.2 line and 25m of No.4 line. The residents file a strong complaints whenever the noise level exceeds the 80dB (A) , and an occasional complaints between 70 to 80 dB(A). The distribution of high level noise of 80 dB(A) occurs within 25m from the track centerline of the overbridge, 12.5m of the short steel bridge, and about loom of the long steel bridge such as Dangsan Bridge. The intermediate noise level of 70 to 80 dB(A) is recorded within 50m from the overbridge, U-type retaining structure, and short steel structure, and 280m from the long steel bridge. The results presented in this paper can be used to understand the characteristics of the noise pollution along the Seoul Subway now In operation, and used as a guide to improve the existing noise pollution problems.

서울지하철 제1, 2, 3, 4호선의 운행에 따른 소음 및 진동 발생은 인접 주거지역 주민들에게 공해 문제를 야기시켜 각종의 피해를 유발하고 있는 실정이다 그러나 현재 그 피해의 범위를 객관적으로 밝힐 수 있는 자료나지침이 없기 때문에 적절한 대책을 강구할 수가 없다. 따라서 본 조사를 통해 밝혀진 소음자료를 토대로 서울지하철 제1기 지상간의 지하철 차륜 통 과시 방출되는 소음레벨의 거리 별 분포 및 방출특성 그리고 각 노선별 비교 등과, 또 지하철 소음의 평가기준 및 평가방법과 현재 실용 가능한 방지대책을 제시하여 지하철 소음문제의 -반적인 처리지침으로 활용코져 한다. 본 조사 결과 제1호선 및 3호선은 소음레벨이 60dB(A) 미만으로 문제가 없고 소음공해 문제노선은 2호선 및 4호선의 일부 지상노출 구간으로 밝혀졌다. 이들 지역의 피선범위는 2호선의 경우 노선중심에서 50m 이내이고, 4호선의 경우 25m 이내로 이들 지점에서 각각 70dB(A)의 소음도를 기록하고 있다. 그리고 주민의 피해 호소율과 소음도 및 분포거리의 관계는 다음과 같이 밝혀졌다. 즉 80dB(A) 이상에서 강력한 집단민원이 발생하였고, 70-80dB(A)에서 간헐적인 피해호소를 하고 있었으며, 이들 값의 분포범위는 전자의 경우 고가구간에서 25m이내 철교구간에서 12.5m이내 그리고 철교 양구간에서 약 l00m이내이고, 후자의 경우 고가, 옹벽(U-Type) 및 철교구간에서 각각 50m이내이고, 철교량의 경우만 280m이내를 보이고 있다. 상기의 조사결과로부터 서울지하철의 일반적인 소음현황을 파악할 수 있어 지하철소음의 문제점을 개선하는데 필요한 자료로 활용할 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords