Effect of Software Education Based on Physical Computing on Elementary School Student' Computational Thinking

피지컬 컴퓨팅 기반 소프트웨어 교육이 초등학생의 컴퓨팅 사고력에 미치는 영향

  • Kim, SungJoon (Seoul Dongwon Elementary school) ;
  • Hur, Kyeong (Dept. of Computer Education, Gyeongin National University of Education)
  • 김성준 (서울동원초등학교) ;
  • 허경 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2021.07.28
  • Accepted : 2021.08.06
  • Published : 2021.08.12

Abstract

In the newly revised curriculum, it is aimed to raise student who has creativity and convergence ability with computational thinking. Based on the analysis of revised curriculum including software education in elementary school, this study proposed educational program that can be applied in actual school field, considering various factors. This educational program using Bitbrick was conducted by 50 students in fifth grade that consist of 23 students in Seoul and 27 students in Gyeonggido during five weeks in 17 periods. The purpose of this study is to verify the effect of application of software education program in terms of computational thinking ability and problem solving ability. The effect was verified after comparing the result of pre-test and post-test through T-test. So, this study obtained improvement of computational thinking and problem solving ability.

2015 개정 교육과정에서는 컴퓨팅사고력(Computational Thinnking)으 기반으로 문제를 해결하는 역량을 길러 컴퓨팅 사고력을 지닌 창의·융합인재를 육성하고자 하는 것을 목적으로 하고 있다. 이것을 바탕으로 본 연구에서는 초등학교에 적용된 소프트웨어 관련 교육과정 분석을 한 후 학교 현장의 다양한 요소를 고려하여 실제적으로 적용할 수 있는 교육방법을 제안하였다. 해당 프로그램은 비트브릭을 활용하여 서울시 소재 초등학교 5학년 1학급과 경기도 소재 초등학교 5학년 1학급, 총 50명의 학생을 대상으로 2주간 17차시 분량으로 진행되었다. 피지컬 컴퓨팅 기반 소프트웨어 교육프로그램 적용 전, 후의 학생들의 컴퓨팅 사고력, 문제해결력의 차이를 검증하기 위해 사전, 사후 검사 실시 후 두 집단의 차이를 대응표본 t-검정을 통해 검증하였다. 연구결과 피지컬 컴퓨팅 기반 소프트웨어 교육프로그램은 통계적으로 컴퓨팅 사고력의 향상도와 문제해결력의 향상도에서 유의미한 차이를 나타내었다.

Keywords