Acknowledgement
본 연구는 산업통상자원부와 한국산업기술진흥원의 지역혁신클러스터R&D사업으로 수행된 결과입니다. (과제번호 P0015330)
Domestic car ferries do not operate a dedicated information system for cargo loading and management, It is impossible to arrange according to the cargo type and quantity at the time of cargo reservation due to restrictions such as the need to comply with the cargo layout drawings in advance approved by the Korean Register. For this reason, this is a study to utilize similar information systems in operation in container ships and terminals for the purpose of improving cargo shipment management tasks for car ferries.
국내 카페리의 경우 화물 선적 및 관리를 위한 전용 정보시스템을 운용하지 않고, 한국선급으로부터 사전에 승인된 화물 배치 도면을 준수해야 하는 제약 등의 사유로 화물 예약 시점에 화물 종류 및 수량에 따른 선내 배치가 불가하다. 이런 이유로 카페리 대상 화물 선적 관리작업을 개선할 목적으로 컨테이너 선박 및 터미널에서 운용 중인 유사 정보시스템 활용을 위한 연구이다.
본 연구는 산업통상자원부와 한국산업기술진흥원의 지역혁신클러스터R&D사업으로 수행된 결과입니다. (과제번호 P0015330)