A Study on Analysis and Design of Metadata Model for Intelligent e-Learning System

지능형 학습 시스템을 위한 메타데이터 모형 분석 및 설계 연구

  • 장진철 (한국과학기술원 지식서비스공학과) ;
  • 홍성용 (한국과학기술원 지식서비스공학과) ;
  • 이문용 (한국과학기술원 지식서비스공학과)
  • Received : 2011.01.09
  • Accepted : 2011.01.12
  • Published : 2011.01.18

Abstract

Recent IT (information technology) environmental changes, such as emerging social network services or increasing user participation in multimedia environment, have made it necessary for e-learning systems to undergo changes in various ways. Metadata is an agreement for interoperability between different systems. The standardization of metadata for e-learning system has been driven by some domestic and international organizations, but applying diverse environmental changes into the design of e-learning metadata is in dire need. In this paper, we present a methodology for the analysis and design of modeling e-learning metadata and elicit the design requirements, on the basis of the metadata standard KEM 3.0, about the elements that are expected to be needed in future e-learning systems. Based on the requirements from the analysis, we present the three-layer model for classifying the requirements by the importance of metadata elements per Kana Model. An intelligent e-learning system is to be developed based on the proposed modeling design, which we hope to influence the development of an international standard in the future.

소셜 네트워크 서비스의 부각과 다매체 환경에서의 사용자 참여 확대와 같은 최근 IT 기술 환경의 변화로 이러닝 시스템 역시 다양한 환경에서 변화하고 있다. 메타데이터는 시스템 간의 상호운용성을 위한 데이터의 규약이며, 이러닝 메타데이터는 국내외 기판에 의해 표준화가 이루어지고 있으나, 주변 환경의 다양한 변화를 고려하는 메타데이터 요소의 제안이 요구되는 상황이다. 본 논문에서는 지능형 학습 시스템을 위한 메타데이터 모형을 분석 및 설계하는 방법을 연구 제안하고, 표준 메타데이터인 KEM 3.0을 기반으로 향후 필요할 것으로 예상되는 메타데이터 요소의 요구사항을 도출하였다. 도출된 요구사항을 바탕으로 요구사항을 중요도에 따라 분류할 수 있는 카노 모형에 따라 3-Layer 모델로 설계하였다. 향후 본 논문의 모형 설계를 기반으로 이러닝 기술 환경의 변화를 반영한 지능형 학습 시스템을 개발하여 국제적 표준화로 발전되기를 기대한다.

Keywords