Developing an Discrimination Test for the Information Gifted usign EPL at the Elementary School Level

EPL을 활용한 초등 정보 영재 판별 도구의 개발

  • Kim, Hyun-Soo (Dept. of Computer Education, GyungIn National University of Education) ;
  • Kim, Soo-Hwan (Dept. of Computer Education, GyungIn National University of Education) ;
  • Han, Seon-Kwan (Dept. of Computer Education, GyungIn National University of Education)
  • 김현수 (경인교육대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 김수환 (경인교육대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 한선관 (경인교육대학교 컴퓨터교육학과)
  • Received : 2010.12.28
  • Accepted : 2011.01.12
  • Published : 2011.01.18

Abstract

This paper proposed new approach for the information gifted discrimination test usign EPL. We tried to distinguish high level thinking in the information gifted through test of this study. We designed discrimination test by the features of EPL and developed testing item tool like single-sprit and multi-sprite. These items are divided into adding block, changing the block order, modifying value io block, and changing a block. We designed this testing tool that the elementary students can solve items without an experience on learning programming language. We expect the testing tool io proposed this study will help to discriminate the information gifted effectively.

본 연구는 선행 연구 분석을 통해 찾아낸 정보 영재의 특성 중 하나인 알고리즘 능력을 측정하여 정보 영재를 판별할 수 있는 도구를 교육용 프로그래밍 언어인 스크래치를 활용하여 개발하였다. 판별 도구는 크게 단일 스프라이트, 다중 스프라이트로 나누고 각각 블록추가, 블록 순서 변경, 변수 값 수정, 블록 종류 변경으로 세분화하여 문항을 개발하였다. 본 연구에서 개발한 정보 영재 판별 도구는 프로그래밍 언어를 배우지 않은 학생들도 쉽게 조작할 수 있는 교육용 프로그래밍 언어 중 하나인 스크래치를 활용해 제작되었다, 그러므로 프로그래밍을 배우지 않은 일반 학생들을 대상으로 판별 도구를 이용해 알고리즘 능력을 측정하고 분석한다면 많은 학생들의 정보 영재성을 판별하는데 기여할 것으로 기대한다.

Keywords