A Study on Improving Electronic Notetaking Interface Design on Pen based learning contents situation

펜 기반 학습컨텐츠 상황에서의 향상된 전자 노트 작성 인터페이스 설계 연구

  • Lee, Seon-Ho (Gyeongin National University of Education Dept. of Computer Education) ;
  • Sohn, Won-Sung (Gyeongin National University of Education Dept. of Computer Education)
  • 이선호 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 손원성 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2010.12.29
  • Accepted : 2011.01.12
  • Published : 2011.01.18

Abstract

The purpose of this paper is to design improving electronic notetaking interface on pen-based learning contents. For this study, we apply requirement analysis which includes heuristic analysis, conceptual mapping, surveying, and derive the functional requirements. After functional requirements process, we design a persona, scenario, storyboard and wireframe. By making a paper prototyping from wireframe, maternalize the improving electronic notetaking interface, and assess the usability test. Through the assessment, compensate the defect and complete the design

본 논문에서는 펜 기반 학습컨텐츠(서책행 교과서를 기본으로 넣고 최소한의 기능만 첨가한 패드형태) 상황에서 전자노트 작성 프로그램의 향상된 인터페이스를 설계한다. 이를 위하여 전문가 자문, 자료 분석, 설문, 멘탈모델 기법을 통한 요구분석 후 개발목표와 요구사항 명세서를 작성한다. 이렇게 작성된 개발목표와 요구사항 명세서를 바탕으로 페르소나를 작성하고 시나리오, 스토리보드를 작성하였으며, 전체적인 와이어프레임을 도출하였다. 이러한 와이어프레임을 종이 프로토타입을 제작을 통해 구현하고 사용성을 평가하였으며 평가를 통해 도출된 사항은 보완을 하고 설계를 완료한다.

Keywords