The Effect of Error-message Presentation methods on Usability : focused on the World Wide Web

오류메시지 노출 시점이 사용성에 미치는 영향 -웹사이트 이용 상황을 중심으로

  • 김수현 (연세 대학교 인지과학 협동과정) ;
  • 조유숙 (연세 대학교 심리학과) ;
  • 한광희 (연세 대학교 심리학과)
  • Published : 2009.02.09

Abstract

Exchange of data between users and system is made by users' inputting their information into HTML input forms like when signing up in websites or buying in online shopping malls. If users make a mistake of inputting their information, the system gives an error message in order for users to correct their mistakes. Although ISO recommends immediate feedback, Bargas et al. gave a report that feedback in all after filling forms out is more usable than feedback one by one when inputting data online. We made a comparative experiment on usability under each case of feedback one by one and feedback in all. The result is immediate feedback is more usable and satisfactory. The analysis of data resulted that immediate feedback produced fewer error and gets higher subjective ratings.

웹사이트의 회원가입 프로세스, 온라인 쇼핑 사이트의 구매 프로세스 등에서 유저와 서버간 data 교환은 사용자들이 입력 폼(form)에 데이터를 입력함으로써 이루어지는데, 이때 유저가 입력 오류를 일으킨 경우 시스템은 오류메시지를 통해서 수정을 유도하게 된다. 적절한 피드백 제공 방식과 관련된 문헌을 살펴보면 국제 표준화 기구(ISO)는 즉각적인 피드백 제공을 권고하고 있으나[1], Bargas et al. 의 연구 결과 온라인에서 데이터를 입력할 때에는 즉각적인 피드백 보다 작성 완료 후 한번에 오류 메시지를 제공하는 피드백 방식이 더 사용성이 높은 것으로 나타났다[2]. 본 연구에서는 오류 발생 즉시 메시지를 제시하는 조건과 작성 완료 후 한번에 메시지를 제시하는 조건으로 나누어 오류 메시지 제시 시점에 따른 사용성을 비교하는 실험을 실시하였다. 실험 결과 Bargas et al.의 연구 결과와 대조적으로 즉각적인 피드백이 제시되는 경우 사용성과 만족도가 더 높은 것으로 나타났다.

Keywords