A Study on the Interactive Visualization of Social Networks Using Closeness In Online Community

온라인 커뮤니티에서의 친밀도 요소 분석을 통한 소셜 네트워크 시각화 연구

  • 이소현 (아주대학교 미디어학부) ;
  • 김효동 (아주대학교 미디어학부) ;
  • 이경원 (아주대학교 미디어학부)
  • Published : 2009.02.09

Abstract

As online community was revitalized, the internet became the second space for people's everyday life. People enter into a connection with other on-line members and they maintain and extend their relationships. Such relationships can be analyzed and visualized with social network analysis. The method oftentimes envisions the structural elements of complex social life. The study aims at visualizing the relationships among the Cyworld users and designs an application "Blow Blow Your Pinwheel", the main purpose of this application is visualizing social relationships between ego and '1chons' which is a concept of friendship in Cyworld. Designing such an application, the study focuses on closeness of relationships which we think is composed of 1)proximity 2)similarity, 3)familiarity, and 4)reciprocity. The study used these concepts in measuring the strength of relationship between ego and other 1chons(friends). Specifically, we devised survey questionnaires which asked users to evaluate the importance of the above factors of closeness, and implemented the result in calculating the strength of the relationship between ego and other by giving weights for each factor. These measurements then were applied in visualizing the relationships in the application, we designed. Through the application, we can compare on-line relationships with off-line relationships and attempt for the new approach of Social Networks.

온라인 커뮤니티가 활성화 되면서 사람들에게 인터넷은 제2의 공간이 되어버렸다. 온라인상에서 사람들은 상호작용을 통해 다른 구성원들과 관계를 맺고, 이를 통해 사회관계를 유지하고 확장시키고 있다. 이러한 사회관계는 Social Network Analysis를 통해 분석되고 시각화될 수 있다. Social Network Analysis는 복잡한 사회 관계망의 구조적 요소들을 구성한다. 본 논문에서는 국내 최대 규모의 인맥 기반 온라인 커뮤니티인 싸이월드를 기반으로 하여, Social Network를 시각화한 'Blow Blow Your 바람개비'라는 어플리케이션을 고안하였다. 싸이월드 내에서의 관계의 유무를 나타내는 '일촌' 개념을 바탕으로 '자아'라는 중심 어뎁터와 일촌들의 관계를 시각화하는데 주목적을 두었다. 친밀도 형성 요소를 근접성, 유사성, 친근성, 호의성으로 나누고 이를 이용하여 Social Network에서 자아와 일촌간 친밀도를 산정하기 위한 방법을 제시하였다. 객관적이고 체계적인 친밀도 점수 산정을 위해 싸이월드의 사용자들을 대상으로 설문조사를 실시했고. 속성에 따라 친밀도의 가중치가 다르다는 것을 알아냈다. 이를 그대로 적용시켜 친밀도의 점수 기준표를 수립할 수 있었고, 수집된 일촌들의 데이터를 수치화시켰다. 이러한 친밀도의 개념을 적용한 Social Network를 통해 보다 직관적으로 일촌과의 친밀도를 파악할 수 있고, 나아가 온라인 오프라인상의 인맥을 비교해봄으로써 Social Network에 대한 새로운 접근을 시도할 수 있다.

Keywords