Extracting User Experience Design Elements in Social TV - Focusing on Case Studies -

Social TV 의 사용자 경험 디자인 요소 추출에 관한 연구 - 해외 Social TV 의 사례분석을 중심으로-

  • 이정연 (홍익대학교 일반대학원 영상학과) ;
  • 이승원 (홍익대학교 일반대학원 시각디자인과)
  • Published : 2009.02.09

Abstract

In this paper, we present the results of two studies on Social TV. In one study, meaning and possibility of TV as social media was theoretically studied and based on this meaning, we reviewed existing social TV systems and literatures. By doing this, we could extract the conditions and issues raised by designing Social TV's user experience. Based on our analysis, we could conclude with elements which are (1) channel communication, (2) Co-viewing experience, (3) Interaction Devices and elements, (4) Personalized contents browsing and selecting, (5) Accessibility and usability (6) User interface design.

현 사회는 통신과 방송 융합 시대의 도래와 웹2.0의 영향으로 기존의 단 방향 형식의 TV가 개인화된 양방향 서비스의 TV2.0 를 맞이하고 있다. 인터넷의 쌍방향성을 활용하여 TV를 시청함에 있어서 커뮤니케이션 기능을 부가하여 새로운 사용자 경험을 제공하기 위해 'Social TV'란 명제아래 여러 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 연구에서는 이 IPTV의 새로운 성장요소로서의 SocialTV의 사례분석을 통해 사용자 경험 디자인 요소 추출을 진행하였다. 먼저 TV가 지닌 매체적 특성에 대한 이론 연구를 통해 TV가 Social TV로 갖는 의미를 살펴보았다. 그리고 Social TV의 해외 사례분석과 문헌 연구를 중심으로 Social TV를 디자인 할 시 고려되어야 할 사용자 경험 디자인 요소들을 추출하였다. 추출된 요소로는 (1) 커뮤니케이션 채널, (2) 동시 시청에 대한 경험, (3)인터랙션 디바이스와 세부 요소들, (4) 개인화된 콘텐츠 브라우징/검색과 선택, (5) 접근성과 사용성, (6) 사용자 인터페이스로 정리되었다. 향후 연구로는 추출한 인자들을 국내 사용자의 특성에 맞게 재정의하여 향후 국내에서의 Social TV 서비스 개발 시, 유용하게 활용될 가이드라인을 제안해 본다.

Keywords