A Study on development of Motion Picture Contents in the invisible area of the dematerialized era

탈물질화 시대의 비가시적 영역에서 영상콘텐츠 개발을 위한 연구

  • 최광춘 (공주영상정보대학, 국제디자인대학원대학교) ;
  • 김후성 (공주영상정보대학, 국제디자인대학원대학교)
  • Published : 2004.05.01

Abstract

In aspects of materializing rational and reasonable beauty in motion picture contents design area, it intends to conceptualize the visual design through studies of the invisible area, the virtual space of the dematerialized era, contrary to the commonly practiced visual design area of the concrete substance and to provide an opportunity to gain new senses and the embedded meanings of the motion picture graphics, which are created in the electronic space. Especially, although the invisible phenomenon such as electromagnetic wave exist in space, it was treated as a conceptual subject. However, it intends to seek a design approach about physical, poetical, aesthetical experience of the design in the invisible area, escaped from the limited existing perspective. Based on such theory, it denotes to secure the possibility of new design through the application of sound, rhythm, color and image in fractal design area.

영상콘텐츠 디자인 분야에서 합리적이고 이성적인 미의 구현에 있어서 일반적으로 수행하고 있는 구체적인 실체가 있는 가시적 영역의 디자인에서 벗어나 탈물질화 시대의 가상 공간인 비가시적 영역의 연구를 통하여 가시적 디자인으로 구상해내고, 전자공간에서 만들어지는 영상그래픽 들의 내포 의미와 새로운 감각을 얻을 수 있는 계기를 마련하고자 한다. 특히 물질 사회에서는 전자기파와 같은 눈에 보이지 않는 현상은 공간에 실존함에도 불구하고 개념적인 대상으로 다루어지곤 했는데 이러한 기존의 제한된 관점에서 벗어나 비가시적인 영역에 대한 디자인의 물리적ㆍ시적ㆍ미학적 경험에 대한 디자인 방안을 모색하고자 한다. 이러한 이론적 근거로 프랙탈디자인 분야에서 사운드와 리듬, 칼라와 이미지의 적용으로 인한 새로운 디자인에 대한 가능성을 확보하고자 한다.

Keywords