한국항공운항학회:학술대회논문집
The Korean Society for Aviation and Aeronautics (KSAFO)
- Semi Annual
Domain
- Machinery > Aircraft System
2004.11a
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Jeong, Se-Un;Kim, Dong-Hyeon;Yang, Yong-Jun;Kim, Seong-Jun;Sin, Jeong-U;Kim, Seong-Chan;Choe, Ik-Hyeon 128
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Kim, Dong-Hyeon;Yang, Yong-Jun;Kim, Hyeon-Jeong;Kim, Seong-Jun;Choe, Ik-Hyeon;Kim, Seong-Chan;Sin, Jeong-U 142
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Sim, Jae-Yeol;Hwang, Gwi-Cheol;Chae, Dong-Cheol;Seong, Gyeong-Jin;Kim, Seong-Chan;Hwang, In-Hui 161
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For the prediction on the onset of oblique shock wave-induced vortex breakdown, computational studies on the Oblique Shock wave/Vortex Interaction (OSVI) are conducted and compared with both experimental results and analytic model. A Shock-stable numerical scheme, the Roe scheme with Mach number-based function (RoeM), and a two-equation eddy viscosity-transport approach are used for three-dimensional turbulent flow computations. The computational configuration is identical to available experiment, and we attempt to ascertain the effect of parameters such as a vertex strength, streamwise velocity deficit, and shock strength at a freestream Mach number of 2.49. Numerical simulations using the
${\kappa}-{\omega}SST$ turbulence model and suitably modeled vortex profiles are able to accurately reproduce many fine features through a direct comparison with experimental observations. The present computational approach to determine the criterion on the onset of oblique shock wave-induced vortex breakdown is found to be in good agreement with both the experimental result and the analytic prediction. -
민항기나 군용항공기의 경우 대부분 항행 안전성을 확보하기 위해 다양한 기능을 수행하는 레이다가 부착되어 있으나, 소형항공기 및 저가의 헬기의 경우 무게, 비용 등의 제약으로 항행 안전을 확보할 수 있는 레이다가 장착되어 있지 않는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 민항기 및 군용 항공기뿐만이 아니라 헬기 및 소형항공기에 장착하여 충돌감지, 이착륙보조, 기상관측 등의 기능을 수행할 수 있는 레이다로 35GHz 밀리미터 대역의 항공기 탑재형 레이다의 적용에 대한 제반 요건과 필요성에 대한 연구를 수행하였다. 그리고 제안된 레이다를 이용하면, 저속 항공기 및 헬기에서는 치명적인 사고를 유발시킬 수 있는 전력선 탐지가 가능함을 확인함으로써, 제안된 레이다가 항행 안전성을 높일 수 있음을 보임으로써 밀리미터 대역 레이다의 적용이 가능함을 확인하였다.
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Kim, Sang-Han;Jo, Seong-Jun;Baek, Yun-Hyeok;Lee, Jae-Nyeong;Jeong, Suk-Hyang;Mun, U-Geun;Bae, Jin-Geun;Park, Dae-Seop 275
In this paper, development of the Image Transmission and Receiving System(ITRS) for UAV is being introduced. ITRS can tranfer the imagery informations from UAV to the multiple sites at the same time. Analog video signal is encoded by using MPEG4 protocol at the Image Transmission System, and the encoded digital video data can be transmitted to the various locations where the Image Receiving System decodes and displays the received video data. The ITRS might be a very efficient method of sharing UAV's information at a low cost. -
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무인 항공기는 지상 조종 또는 자동 비행으로 원격제어, 각종 정찰, 수송, 및 공격 등의 다양한 임무를 수행할 수 있는 비행체 및 이를 포함한 시스템을 의미한다. 무인기의 자율 운항을 위해서는 위치, 속도 및 자세 등의 항법 정보를 제공하는 항법 시스템이 반드시 필요하며 크기가 작은 무인기를 위해서는 탑재체의 중량이 적은 항법 시스템이 반드시 필요하다. 최근에는 반도체 MEMS 기술을 이용한 저가형 관성 센서들이 많이 개발 되고 있으며 이를 이용한 소형, 저전력, 고정밀 항법 시스템들이 많이 연구 개발되고 있다. GPS/AHRS 결합 시스템은 자세각, 각속도, 가속도 정보 및 GPS를 이용한 위치, 슥도 정보 제공이 가능한 시스템으로 비행체의 자율비행을 위한 정보 제공이 가능한 시스템이다. 본 논문에서는 MEMS 센서를 기반으로한 GPS/AHRS 결합 항법 시스템 설계하고 차량을 이용하여 성능을 평가한 결과를 보여준다.