초록
러-우 전쟁과 이-하 전쟁에서 보듯이 우주공간에서 영향력은 평화적으로 이용하기보다 군사적으로 행사할 가능성이 증가하고 있다. 뉴-스페이스 시대를 맞이하여 국가뿐만 아니라 민간기업도 우주전쟁의 행위자로 등장하였다. 우주공간은 국제법으로 평화적으로 이용한다고 규정하고 있지만, 군사적 이용이 명백한 이상 우주공간에서 발생하는 위험과 위협에 대해 국가안보 차원의 정책을 마련하는 것은 국가의 생존과 번영을 위해 절실하다. 우주영역에서 발생할 수 있는 위협은 운동성과 비운동성 위협으로 구분할 수 있다. 운동적 위협은 위성요격미사일, 우주 위성 및 잔해물 충돌, 레이저 공격무기 등이다. 비운동적 위협은 전자·사이버 공격, 우주 방사능 등이다. 우주에서의 위험과 위협에 대응하기 위한 정책의 불균형이 발생하지 않도록 조화와 균형을 이루는 우주전략이 필요하다. 국가안보 차원에서 자주적 우주자산 개발과 민간으로의 우주자산 확대, 더불어 우주전쟁에 대비할 것을 제언하였다.
As the Russo-Japanese War and the Li-Xia War demonstrate, influence in space is increasingly being exercised militarily rather than peacefully. In the era of Newspace, not only states but also private companies have emerged as actors in space warfare. Although international law stipulates that outer space is to be used for peaceful purposes, it is imperative for the survival and prosperity of the nation to establish a national security policy regarding the dangers and threats that arise from outer space, as military use is clear. Threats that may occur in the space domain can be divided into kinetic and non-kinetic threats. Kinetic threats include anti-satellite missiles, collisions between space satellites and debris, and laser attack weapons. Non-kinetic threats include electronic and cyberattacks, and space radiation. A space strategy that is harmonious and balanced is needed to avoid imbalances in policies to respond to risks and threats in space. From a national security perspective, it was suggested to develop independent space assets, expand space assets to the private sector, and prepare for space wars.