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Development of Autonomous Vehicle Evaluation Scenarios Based on Car-to-Bicycle, Car-to-Pedestrian, and Car-to-Animal Traffic Accidents

차대 자전거, 차대 보행자, 차대 동물 교통사고 기반 자율주행차 평가 시나리오 개발

  • Jihun Kang (Dept. of D.N.A. Plus Fusion., Ajou University) ;
  • Woori Ko (Dept. of Transportation Eng., Ajou University) ;
  • Yejin Kim (Dept. of D.N.A. Plus Fusion., Ajou University) ;
  • Jungeun Yoon (Dept. of D.N.A. Plus Fusion., Ajou University) ;
  • Ilsoo Yun (Dept. of Transportation System Eng., Ajou University)
  • 강지훈 (아주대학교 D.N.A플러스융합학과) ;
  • 고우리 (아주대학교 교통공학과) ;
  • 김예진 (아주대학교 D.N.A플러스융합학과) ;
  • 윤정은 (아주대학교 D.N.A플러스융합학과) ;
  • 윤일수 (아주대학교 교통시스템공학과)
  • Received : 2024.08.19
  • Accepted : 2024.10.24
  • Published : 2024.10.31

Abstract

The rapid advances in autonomous vehicle technology have highlighted the importance of ensuring safety across various traffic situations. This study developed scenarios for evaluating the safety of autonomous vehicles by constructing specific scenarios based on traffic accident data involving non-AV, bicycles, pedestrians, and animals, categorized by road type, segment type, and object type. The scenarios were developed using the text extracted from the accident descriptions recorded in police traffic accident data, and analyzed using the TF-IDF technique. These scenarios are expected to help improve the driving performance and safety of autonomous vehicles across diverse driving environments.

최근 자율주행차 기술의 급속한 발전으로 다양한 교통 상황에서 자율주행차의 안전성 확보가 중요한 과제로 떠오르고 있다. 본 연구는 자율주행차(autonomous vehicle)의 안전성 평가를 위한 시나리오 개발을 목적으로 하며 비자율주행차와 자전거, 보행자, 동물 간의 교통사고 데이터를 기반으로 도로 유형, 구간 유형, 객체 유형별로 구체적인 상황 시나리오를 구축하였다. 경찰청 교통사고 데이터에 글로 기록된 교통사고 경위 자료에 TF-IDF 기법을 적용하여 도출된 주요 키워드를 바탕으로 다양한 주행환경에서 발생할 수 있는 교통사고 유형을 시나리오로 제시하였다. 이는 자율주행차의 주행 성능과 안전성을 개선하는 데 기여할 것으로 기대된다.

Keywords

Acknowledgement

본 본 연구는 국토교통부/국토교통과학기술진흥원의 연구과제(과제번호 RS-2021-KA160637) 지원으로 수행하였습니다. 본 논문은 2024년 한국ITS학회 춘계학술대회에 게재되었던 논문을 수정·보완하여 작성하였습니다.

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