Abstract
The purpose of this study is to confirm the effect of childcare teacher's expertise on job performance through organizational effectiveness and to provide basic data for job performance improvement. Statistical processing of the collected data was analyzed using SSPP PC+ Win. Ver. 21.0 and AMOS ver. 21. First, the higher the professionalism of the childcare teacher, the higher the job performance. In other words, the higher the professionalism of the childcare teacher, the higher the job performance. Second, it was found that a high level of expertise of childcare teacher had a significant positive effect on organizational effectiveness, but professional skill did not affect organizational effectiveness. Third, it was found that organizational effectiveness had a direct effect on job performance in the relationship between the organizational effectiveness of childcare teacher on job performance. Fourth, in the relationship between the professionalism of childcare teacher and job performance, organizational effectiveness was found to have a mediating effect. This study suggested a plan for improving the job performance of childcare teacher.
본 연구는 보육교사의 전문성에서 조직유효성을 매개로 하여 직무성과에 미치는 영향을 확인하고 직무성과 증진을 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 수집된 자료의 통계 처리는 SSPP PC+ Win. Ver. 21.0과 AMOS ver. 21을 활용하여 분석하였다. 첫째, 보육교사의 전문성이 높을수록 직무성과가 높게 나타났다. 즉, 보육교사의 전문성이 높을수록 직무성과가 높아지는 것을 의미한다. 둘째, 보육교사의 전문성 수준이 높으면 조직유효성에 유의한 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 전문적 기술은 조직유효성에 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 조직유효성은 직무성과에 미치는 영향 관계에서 조직유효성은 직무성과에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 보육교사의 전문성과 직무성과 간의 관계에서 조직유효성은 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 보육교사의 직무성과 증진을 위한 방안을 제언하였다.