초록
여성의 경력단절 문제는 개인적, 사회적으로 큰 손실을 야기하며, 이를 해결하기 위해 다양한 노력이 이루어져 왔다. 그러나 경력단절여성의 사회 재진출을 지원하는 연구는 여전히 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 경력단절여성을 위한 사회 재진출 교육을 에듀테크(Edutech) 기반의 교육 플랫폼을 통해 제안하고자 하였다. 이를 위해 더블 다이아몬드 디자인 프로세스(Double Diamond Design Process)와 심층 인터뷰(In-depth Interview)를 활용하여 사용자의 페인포인트와 니즈를 파악하고, 어피니티 다이어그램(Affinity Diagram), 퍼소나(Persona), 사용자 여정 지도 (User Journey Map)를 통해 런핏(Learnfit)이라는 새로운 교육 플랫폼을 구체화하였다. 해당 서비스는 서비스 디자인 방법론을 통해 경력단절여성의 만족도를 충족시킬 수 있는 교육 플랫폼을 제안했다는 점에서 학문적 시사점이 있으며, 궁극적으로 경력단절여성의 사회 재진출을 돕고자 한다.
The issue of career interruption among women causes significant personal and social losses, and various efforts have been made to address this problem. However, research supporting the social re-entry of career-interrupted women is still insufficient. This study aims to propose a social re-entry education program for career-interrupted women through an Edutech-based educational platform. With the Double Diamond Design Process and In-depth interview, this study identifies user pain points and needs, and concretizes a new educational platform, Learnfit, through Affinity Diagram, Persona, and User Journey Map. The proposed service, employing service design methodology, has academic implications in suggesting an educational platform that can meet the satisfaction of career-interrupted women and ultimately aims to facilitate their social re-entry.