DOI QR코드

DOI QR Code

중국 라이브 커머스에서 왕홍의 특성이 소비자 충성도 및 소비자 재구매 의도에 미치는 영향

The Impact of Chinese Live Commerce Wang Hong on Consumer Loyalty and Repurchase Intention

  • 장옥뢰 (강원대학교 국제무역학과 대학원) ;
  • 김태인 (강원대학교 국제무역학과)
  • Yu-Lei Zhang (Department of International Trade, Kangwon National University) ;
  • Tae-In Kim (Department of International Trade, Kangwon National University)
  • 투고 : 2024.11.30
  • 심사 : 2024.12.21
  • 발행 : 2024.09.30

초록

Purpose - This study aimed to analyze the impact of Wang Hong's characteristics (awareness, trustworthiness, expertise, attractiveness, and interactivity) in live commerce on consumer loyalty and consumer repurchase intention. Design/methodology/approach - This study collected 709 questionnaires collected from the survey for consumers using live commerce in China and conducted an empirical analysis using SPSS 24.0 statistical packages for 605 valid questionnaires (85%) excluding unfaithful responses. Findings - First, it was confirmed that the characteristics of Wang Hong (recognition, trustworthiness, expertise, attractiveness, and interactivity) in live commerce have a positive (+) effect on consumer loyalty and consumer repurchase intention. Second, it was confirmed that when consumer loyalty increases, consumer repurchase intention also increases. Third, it was confirmed that consumer loyalty acts as a mediating effect between the characteristics of Wang Hong and consumer repurchase intention. Research implications or Originality - This study aims to present implications for Wang Hong, a live commerce host, and live commerce platform operators and live commerce users based on demographic analysis, questionnaire analysis, and empirical analysis.

키워드

참고문헌

  1. 곽효월, 배승주, 이상호(2022), "라이브 커머스 인플루언서의 속성이 구매 후 만족, 재구매 의도 및 플로우에 미치는 영향에 관한 연구- 타오바오를 중심으로", 한국융합학회논문지, 13(1), 201-213.
  2. 노태영(2022), "SNS, 인플루언서 특성들로 제품을 구매한 소비자의 구매만족과 재구매 의도에 미치는 영향", 건국대학교, 국내석사학위논문.
  3. 숙철, 김형태, 장조협(2023), "중국 보석 산업 라이브 커머스의 3大 주요 특징이 고객 감정 및 충동구매 행동에 미치는 영향에 관한 연구 (SOR모델을 중심으로)", 한국지식정보기술학회, 18.6, 1781-1797.
  4. 왕붕정, 도몽원, 윤지환(2021), "중국 라이브커머스 왕홍의 특성이 시청자의 구매의도에 미치는 영향: S-O-R 모델과 플로우 경험이론을 중심으로", 호텔경영학연구, 30(7), 145-165.
  5. 유맹맹, 임승희(2021), "라이브 커머스에서 정보와 왕홍 특성이 소비자의 구매의도에 미치는 영향: 쇼핑가치의 매개 역할", 아태비즈니스연구, 12(3), 137-154.
  6. 조매(2021), "한중 모바일 쇼핑의 서비스품질이 고객 재구매의도에 미치는 영향", 강남대학교, 석사학위논문.
  7. 조서일(2022), "라이브 커머스에서 소비자 구매의도에 미치는 영향- S-O-R 모형을 기반으로", 동명대학교, 석사학위논문.
  8. 주혁비(2021), "왕홍의 특징이 구매의도와 구전효과에 미치는 영향", 건국대학교, 석사학위논문.
  9. 진림(2022), "라이브 커머스 쇼핑에서 라이브 커머스 왕홍의 특성이 소비자 지각된 가치, 지각된 위험과 구매의도에 미치는 영향: 소비자 주관적 제품지식의 조절 효과", 제주대학교, 석사학위논문.
  10. 창시양(2022), "중국 라이브 커머스 왕홍의 특성이 시청자의 만족&신뢰와 구매의도에 미치는 영향", 경상국립대학교, 석사학위논문.
  11. 창시양, 박기경(2023), "왕홍과 제품 특성이 구매의도에 미치는 영향 및 소비자 성별의 조절효과: 중국 라이브 커머스 소비자를 대상으로", 마케팅관리연구, 28(2), 69-95.
  12. 崔津津(2016), "时尚网红电商营销现状及其发展研究", 硕士学位论文, 山西大学.
  13. 胡怡靓(2020), "网红品牌创立者形象对消费者冲动购买意愿的影响研究", 现代广告, (20), 4-17.
  14. 姜佳奇(2019), "网红经济下直播对消费者购买决策的影响因素分析", 硕士学位论文, 北京邮电大学.
  15. 刘会会(2019), "网红意见领袖对服装消费者购买意愿的影响研究", 硕士学位论文, 浙江理工大学.
  16. 孟陆, 刘凤军, 陈斯允 & 段珅(2020), "我可以唤起你吗--不同类型直播网红信息源特性对消费者购买意愿的影响机制研究", 南开管理评论, (01),131-143.
  17. 梦非(2012), "社会化商务环境下意见领袖对购买意愿的影响研究", 博士学位论文, 南京大学.
  18. 史烽, 孟超, 李晓锋 & 蒋建洪(2017), "基于SOR模型的网络团购消费者购买意愿研究", 商业经济研究, (20),53-55.
  19. 王笑(2023), "KOL特性对女性消费者冲动性购买行为的影响研究", 西安理工大学, 硕士学位论文.
  20. 赵保国 & 王耘丰(2021), "电商主播特征对消费者购买意愿的影响", 商业研究, (01), 1-6.
  21. 周守亮, 刘振华 & 姚洁(2019), "网红电商消费者重复购买意愿的影响因素研究", 大连大学学报, (01), 99-108.
  22. Bansal, H.S. and, P.A. Voyer (2000), "Word-of-mouth processes within a services purchase decision context", Journal of Service Research, 3(2), 166-77.
  23. Chen, N. and, Y. Yang (2023), "The role of influencers in live streaming e-commerce: Influencer trust, attachment, and consumer purchase intention", Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 18(3), 1601-1618.
  24. Daher, E.(2011), "The impact of brand awareness on consumer purchase intention: The mediating effect of perceived quality and brand loyalty", Theses & Dissertations-FOBCS, 846.
  25. Dick, A.S. and, K. Basu (1994) Customer Loyalty: Toward an Integrated Conceptual Framework. Journal of the Academy of Marketing Science, 22, 99-113.
  26. Djafarova, E. and O. Trofimenko (2019). 'Instafamous'-Credibility and self-presentation of micro-celebrities on social media. Information, Communication & Society, 22(10), 1432-1446.
  27. Hawkins and Mothersbaught (2010), Consumer Behavior: Building Marketing Strategy, Del I. Hawkins, David L. Mothersbaugh, McGraw-Hill Irwin, 2010.
  28. Hongdiyanto, C. (2019), Product Quality Analysis on Pearly's Consumer Satisfaction, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(3), 800-808.
  29. Hsu et al. (2015), Determinants of continued use of social media: The perspectives of uses and gratifications theory and perceived interactivity, Information Research an international electronic journal 20(2).
  30. Hu and Chaudhry (2020), Enhancing consumer engagement in e-commerce live streaming via relational bonds Mingyao, Published in Internet Research 5 March 2020 Business.
  31. Ohanian R. (1990), Construction and Validation of a Scale to Measure Celebrity Endorsers' Perceived Expertise, Trustworthiness, and Attractiveness, Journal of advertising, 19(3), 1990년, pp.39-52.
  32. Park and Lin (2020), The effects of match-ups on the consumer attitudes toward internet celebrities and their live streaming contents in the context of product endorsement, Journal of Retailing and Consumer Services, 52, January 2020.
  33. Ridings, C.M., D. Gefen and B. Arinze (2002), Some Antecedents and Effects of Trust in Virtual Communities December 2002The Journal of Strategic Information Systems 11(3):271-295 11(3):271-295.
  34. Tom Kelleher (2009), Conversational Voice, Communicated Commitment, and Public Relations Outcomes in Interactive Online Communication, March 2009 Journal of Communication 59(1), 172 - 188.
  35. Upamannyu et al. (2015), The effect of customer trust on customer loyalty and repurchase intention: The moderating influence of perceived CSR. International Journal of Research in IT, Management and Engineering, 5(4), 1-31.