DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Optimal Yoga Wear Design for Active Senior Women

액티브 시니어 여성이 선호하는 요가복 디자인 개발

  • Haemil Kim (Dept. of Textile & Clothing Design, Kyung Hee University) ;
  • Jeong-wook Choi (Dept. of Textile & Clothing Design, Kyung Hee University)
  • 김해밀 (경희대학교 대학원, 텍스타일.패션디자인학과) ;
  • 최정욱 (경희대학교, 의류디자인학과)
  • Received : 2024.08.26
  • Accepted : 2024.09.12
  • Published : 2024.09.30

Abstract

This study aims to develop yoga wear for active senior women aged 50-60 who engage in social activities based on time and economic availability. With the rapid growth of the elderly population, active seniors have become prominent consumers, showing a keen interest in cultural and sports activities, particularly yoga, which suits their physical structure and characteristics. Despite the increased interest in home training and healthcare post-pandemic, research on active senior's athleisure wear remains insufficient compared to younger demographics. This study conducted a literature review to understand the characteristics of active seniors and their needs for yoga wear, followed by a survey of 24 women aged 50 and above who practice yoga. The survey was conducted to assess yoga participation, current yoga wear usage, and design preferences. Results indicated that most respondents practiced yoga for less than a year, primarily for health and stress relief. While 65.2% were aware of specialized yoga brands, only 50% wore them, citing high prices and size mismatches as barriers. Functionality was the most critical factor affecting yoga wear purchase decisions, followed by design, material, and color/pattern preferences. Preferred top designs included V-neck, crew neck, and cowl neck with three-quarter sleeves, while leggings with a full-band waist were favored for bottoms. The study highlights the need for affordable, functional, and size-diverse yoga wear for active senior women, suggesting that modern, sophisticated designs are more appealing to this demographic. These findings provide essential guidelines for developing yoga wear that meets the specific needs of active senior women. As a result, this research has suggested three different yoga wear designs for active seinor women, using 3D Clo.

Keywords

References

  1. 권기선. (2024. 07. 24). '웰에이징 관심↑'패션부터 데이팅 앱까지 '중장년 타겟 플랫폼' 다양. 데일리팝. 자료검색일 2024. 08. 12, 자료출처 https://www.dailypop.kr/news/articleView.html?idxno=80034
  2. 김문정. (2017). 액티브 시니어 여성을 위한 사파리 점퍼 디자인 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 김현우. (2023. 11. 04). 내 나이 예순 미니스커트에 '美쳤다'... '우리도 MZ', 바뀌는 시니어 소비 패턴. 여성경제신문. 자료검색일 2023. 11. 05, 자료출처 https://www.womaneconomy.co.kr/news/articleView.html?idxno=219447
  4. 김흥순. (2023. 12. 29). 패션 플랫폼은 MZ전유물?...4050 '중년 파워' 커졌다. 아시아경제. 자료검색일 2024. 06. 12, 자료출처 https://www.asiae.co.kr/article/2023122816322131814
  5. 대한지방행정공제회. (2016). 액티브 시니어 (Active Senior) 새로운 트렌드 리더가 되다. 지방행정, 65(758), 74-75.
  6. 박은지. (2020). 노인 헬스케어를 위한 힐링요가 프로그램 개발. 인문사회 21, 11(3), 1105-1120.
  7. 박은지. (2020). 하타요가의 생리적.심리적 효과. 한국무용연구, 38(2), 101-128.
  8. 석유선. (2017. 02. 22). 50대 '액티브 시니어' 스포츠상품시장 '큰 손' 부상...롯데百, 스포츠.건강 박람회 진행. 아주경제. 자료검색일 2024. 07. 10, 자료출처 https://www.ajunews.com/view/20170222094850431
  9. 손효정. (2023. 09. 05). "윤여정처럼 입을까?" 시니어 패션, 유행을 말하다. 브라보마이라이프. 자료검색일 2024. 06. 01, 자료출처 https://bravo.etoday.co.kr/view/atc_view/14802
  10. 시사상식사전. (n.d.). 액티브 시니어. 자료검색일 2024. 06. 02, 자료출처 https://terms.naver.com/entry.naver?docId=1847192&cid=43667&categoryId=43667
  11. 온라인팀. (2022. 04. 25). [디지털피디아] 실버서퍼.액티브시니어.어반그래니.오팔세대. 디지털투데이. 자료검색일 2023. 11. 05, 자료출처 http://www.digitaltoday.co.kr/news/articleView.html?idxno=442723
  12. 유동훈. (2020). 댄스스포츠와 요가 프로그램이 노인의 신체조성, 체력, 혈중지질 및 간 기능 지표에 미치는 영향. 운동과학, 29(1), 51-59.
  13. 이선희, 송선영. (2018). 노인의 명상적 요가 프로그램 참여에 따른 기능적 체력 및 대인관계 변화 분석. 무예연구, 12(2), 111-126.
  14. 이승우, 이선미, & 오정은. (2010). KT경제경영연구소 연구보고서, 액티브시니어가 이끄는 실버 시장의 변화와 준비. 자료검색일 2023. 11. 02, 자료출처 https://m.cafe.daum.net/ability-up/leUg/6
  15. 이우찬. (2023. 08. 25). '팬데믹.집콕족 효과' 덩치 불린 시장, 브랜드 차별화 경쟁 가열. 더벨. 자료검색일 2023. 11. 05, 자료출처 http://www.thebell.co.kr/free/content/ArticleView.asp?key=202308202151010000107357
  16. 이윤숙, 김현태. (2022). 65세 이상 노인을 대상 요가프로그램이 우울 및 스트레스에 미치는 영향. 스포츠사이언스, 40(3), 127-134.
  17. 이종준. (2011. 11. 15). 불황기 소비 주역 '액티브 시니어'의 특성과 소비행태 분석. 리서치신문. 자료검색일 2024. 05. 20, 자료출처 https://contents.premium.naver.com/geriforum/gericenter/contents/211107110802136xp
  18. 이채원. (2021). 액티브시니어의 문화예술 경험가치와 사회참여욕구, 그릿(Grit) 및 심리적 번영감과의 구조적 관계. 단국대학교 대학원 박사학위논문.
  19. 이현영. (2023). 액티브 시니어를 위한 패션 및 생활문화 플랫폼 연구. 비즈니스융복합연구, 8(4), 47-53.
  20. 이호준. (2017. 02. 22). '액티브 시니어' 스포츠상품 시장서도 '큰손'. 경향신문. 자료검색일 2024. 07. 10, 자료출처 https://www.khan.co.kr/economy/economy-general/article/201702220953001
  21. 정석준. (2023. 03. 03). 가격보다 멋.개성이 우선...패션업계에 '실버'가 사라졌다? [유통가, 액티브 시니어 시대]. 해럴드경제. 자료검색일 2024. 05. 20, 자료출처 https://biz.heraldcorp.com/view.php?ud=20240229050916
  22. 정시은. (2019). 액티브 시니어의 라이프스타일과 주관적 연령에 따른 화장품 구매행동. 건국대학교 대학원 박사학위논문.
  23. 채성숙. (2022. 06. 28). 신중년이 가장 선호하는 레깅스는 나이키!. 매드타임즈. 자료검색일 2024. 08. 20, 자료출처 https://www.madtimes.org/news/articleView.html?idxno=13388
  24. 트렌드지식사전. (2013). 액티브 시니어. 자료검색일 2024. 06. 12, 자료출처 https://terms.naver.com/entry.naver?docId=2070426&cid=55570&categoryId=55570
  25. 하종철, 김현지. (2024). 액티브 시니어의 관광경험이 사회적 지지, 심리적 회복력, 심리적 행복감에 미치는 영향관계연구. 관광연구저널, 38(2), 49-68.
  26. 홍주연. (2024. 04. 08). 은퇴 후도 40년...인생 2막 준비해야[액티브 시니어①]. 아이티조선. 자료검색일 2024. 05. 12, 자료출처 https://it.chosun.com/news/articleView.html?idxno=2023092112882
  27. 황규락. (2024. 08. 23). "칠전팔기로... 4050 마음 읽는 패션 플랫폼 성공했죠". 조선일보. 자료검색일 2024. 08. 23, 자료출처 https://www.chosun.com/economy/tech_it/2024/08/19/GK7DYAPEHZFQBHTNRFNYB3YTDU/?utm_source=naver&utm_medium=referral&utm_campaign=naver-news