Analysis of Food Tech Startups: A Case Study Utilizing the ERIS Model

푸드테크 스타트업 현황 분석 및 ERIS 모델 기반 성공 사례연구

  • Sunhee Seo (Department of Nutritional Science & Food Management, Ewha Womans University) ;
  • Yeeun Park (Department of Nutritional Science & Food Management, Ewha Womans University) ;
  • Jae yeong Choi (Department of Nutritional Science & Food Management, Ewha Womans University)
  • 서선희 (이화여자대학교 식품영양학과) ;
  • 박예은 (이화여자대학교 식품영양학과) ;
  • 최재영 (이화여자대학교 식품영양학과)
  • Received : 2024.05.10
  • Accepted : 2024.08.03
  • Published : 2024.08.31

Abstract

The study analyzed the rapidly growing food tech startup in South Korea, focusing on industry classification, core technological domains, investment stages, and growth trajectories. Utilizing the ERIS model, two innovative food tech startups, MyChef and CatchTable, were examined as case studies. Results revealed food tech startups are focusing on information technology and smart distribution technology-oriented solutions rather than traditional food production. This study also found that robotics and AI integration were key technology areas. Analyzing the emergence of food tech startups, investment stages, and cumulative investment amounts based on founding years revealed a trend of scaling operations through rounds of funding, especially after securing SERIES A and B funding. The period between 2014 and 2018 saw a dense concentration of food tech startup establishments, likely influenced by favorable conditions for technological innovation amid the Fourth Industrial Revolution. The high rate of strategic mergers and acquisitions and bankruptcy can be interpreted as the complexity inherent in the food tech industry. The case study of MyChef, which grew into HMR manufacturing, and Wad(CatchTable), which expanded into a restaurant reservation platform, derived the entrepreneurs, resources, industry, and strategic factors that served as success factors for food tech startups. This study has practical implications in that it provides entrepreneurs, investors, and policymakers in the food tech industry with insight and direction to develop strategies in line with market trends and technological changes and promote sustainable growth.

본 연구는 국내 푸드테크 기업들의 현재 상황을 파악하기 위해 표준 산업 분류, 핵심 기술 영역, 투자 단계, 성장 과정을 중심으로 빠르게 성장하고 있는 푸드테크 스타트업을 다각적으로 분석하고, 푸드테크 스타트업인 마이셰프와 와드(캐치 테이블)를 선정하여 ERIS 모델을 활용한 사례연구를 실시하였다. 분석 결과, 푸드테크 스타트업들이 로봇공학과 인공지능을 접목한 식품 스마트 식품 유통 기술과 외식 조리 서빙로봇, 매장과 배달 중심 솔루션에 초점을 맞추고 있으며 식품과 관련된 응용 프로그램 및 플랫폼을 개발하거나 데이터베이스 및 온라인 정보 제공업이 발전하고 있음을 알 수 있었다. 푸드테크 스타트업의 창업연도, 투자단계, 누적투자유치금액 등을 분석한 결과, 4차 산업혁명에 따른 기술 혁신의 영향을 받아 2014년부터 2018년 사이에 푸드테크 스타트업이 다수 설립되었고 Series A, B 펀딩 확보 이후 라운드 펀딩을 통해 사업 규모를 확대하는 추세를 보였다. 전략적 인수 및 합병과 파산 비율이 높게 나타난 점은 푸드테크 산업에 내재된 복잡성으로 해석된다. 밀키트 제조로 성장한 마이셰프와 외식 예약 플랫폼으로 확장한 와드(캐치 테이블)의 사례연구는 푸드테크 스타트업의 성공 요인으로 작용한 기업가, 자원, 산업 및 전략적 요인들을 도출하였다. 본 연구는 푸드테크 산업의 창업자, 투자자, 정책입안자들에게 시장 동향 및 기술 변화에 맞춰 전략을 개발하고 지속 가능한 성장을 촉진할 수 있는 통찰과 방향성을 제공한다는 점에서 실무적 시사점이 있다.

Keywords

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