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Effect of Virtual Influencer Attributes on Consumer Purchase Intentions : Evidence from Chinese Internet Consumers

가상 인플루언서 특성이 소비자 구매의도에 미치는 영향 : 중국 인터넷 소비자를 대상으로 한 실증연구

  • Niu, Yanqi (Chung-Ang University) ;
  • Song, Hyo-jung (Chung-Ang University) ;
  • Kim, Tae-ha (Chung-Ang University)
  • 우언기 (중앙대학교 경영학과) ;
  • 송효정 (중앙대학교 경영학과) ;
  • 김태하 (중앙대학교 경영학부 )
  • Received : 2024.05.16
  • Accepted : 2024.06.06
  • Published : 2024.06.30

Abstract

A virtual influencer is a digital artifact that primarily operates on social media and acts like the human influencer. This study investigate how the attractiveness and reputation of virtual influencers affect consumers' purchase intentions. Based on previous studies, we developed a research model and questionnaire, and analyzed a total of 371 survey questionnaires using a structural equation model. The study results show that reputation positively affect attachment, imitation desire, and interaction, while attractiveness positively influence attachment and imitation desire but not interaction. Lastly, purchase intention was positively influenced by imitation desire, attachment, and interaction; which indicates that attractiveness, reputation, and interactivity are crucial factors in virtual influencer implementation strategies. The quality and reliability of contents provided by virtual influencers are essential not only for gaining popularity but also for maintaining a good reputation. Additionally, continuous interaction is necessary in order to foster close relationships with consumers. A few practical insights are presented for firms considering to implement a virtual influencer.

가상 인플루언서는 주로 SNS에서 활동하는 디지털 창작물이며 다양한 영역에서 활동하고 있다. 본 연구는 가상 인플루언서의 매력성과 평판이 소비자의 구매의도에 어떤 영향을 미치는지 조사하였다. 선행연구를 바탕으로 연구모형과 설문 문항을 구성하고 총 371부의 자료를 구조방정식 모형으로 분석하였다. 연구 결과 평판은 애착, 모방 욕구, 상호작용에 긍정적 영향을 미쳤고 매력성은 애착과 모방 욕구에는 영향을 주었지만, 상호작용에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 마지막으로 구매의도는 모방욕구, 애착, 상호작용 등 모든 변수로부터 긍정적 영향을 받았다. 이는 매력성, 평판, 상호작용성은 가상 인플루언서 마케팅 전략에서 고려해야 하는 요소이며 인기뿐만 아니라 좋은 평판을 위해서는 가상 인플루언서가 제공하는 콘텐츠 질과 신뢰성도 중요하다는 것을 의미한다. 더불어 소비자와의 긴밀한 관계를 위한 지속적인 상호작용도 필요하다. 본 연구는 기업이 가상 인플루언서를 디자인하고 활용하는데 필요한 실무적인 고려사항들과 소비자들의 행동을 이해하는데 시사점을 제공하고 있다.

Keywords

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