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Exploring the Effects of Corporate Organizational Culture on Financial Performance: Using Text Analysis and Panel Data Approach

기업의 조직문화가 재무성과에 미치는 영향에 대한 연구: 텍스트 분석과 패널 데이터 방법을 이용하여

  • Hansol Kim (Lifelog Co.) ;
  • Hyemin Kim (Division of Finance, Hanyang University) ;
  • Seung Ik Baek (Business School, Hanyang University)
  • 김한솔 (라이프로그 ) ;
  • 김혜민 (한양대학교 파이낸스 경영학과 ) ;
  • 백승익 (한양대학교 경영학과 )
  • Received : 2023.09.06
  • Accepted : 2024.02.02
  • Published : 2024.02.29

Abstract

The main objective of this study is to empirically explore how the organizational culture influences financial performance of companies. To achieve this, 58 companies included in the KOSPI 200 were selected from an online job platform in South Korea, JobPlanet. In order to understand the organizational culture of these companies, data was collected and analyzed from 81,067 reviews written by current and former members of these companies on JobPlanet over a period of 9 years from 2014 to 2022. To define the organizational culture of each company based on the review data, this study utilized well-known text analysis techniques, namely Word2Vec and FastText analysis methods. By modifying, supplementing, and extending the keywords associated with the five organizational culture values (Innovation, Integrity, Quality, Respect, and Teamwork) defined by Guiso et al. (2015), this study created a new Culture Dictionary. By using this dictionary, this study explored which cultural values-related keywords appear most often in the review data of each company, revealing the relative strength of specific cultural values within companies. Going a step further, the study also investigated which cultural values statistically impact financial performance. The results indicated that the organizational culture focusing on innovation and creativity (Innovation) and on customers and the market (Quality) positively influenced Tobin's Q, an indicator of a company's future value and growth. For the indicator of profitability, ROA, only the organizational culture emphasizing customers and the market (Quality) showed statistically significant impact. This study distinguishes itself from traditional surveys and case analysis-based research on organizational culture by analyzing large-scale text data to explore organizational culture.

본 연구의 주요 목표는 기업의 조직문화가 재무성과에 어떤 영향을 주는지를 실증적으로 탐색하는데 있다. 이를 위해 우리나라의 대표적인 온라인 구인·구직 플랫폼인 잡플래닛(JobPlanet)으로부터 KOSPI 200에 포함된 58개의 기업을 선정하였고, 그 기업들의 조직문화를 파악하기 위하여 2014년부터 2022년, 9년 동안 해당 기업의 전·현직 구성원들이 잡플래닛에서 작성한 81,067개의 리뷰 데이터를 수집하여 분석에 이용하였다. 리뷰 데이터로부터 해당 기업의 조직문화를 정의하기 위하여 본 연구에서는 대표적인 텍스트 분석 기법인 Word2Vec와 FastText 분석 방법을 이용하여 Guiso et al.(2015)가 정의한 5가지의 조직문화 가치(Innovation, Integrity, Quality, Respect, and Teamwork)와 연관된 키워드들을 수정·보완·확장함으로써 새로운 조직문화 사전(Culture Dictionary)을 구축하였다. 이 사전을 기반으로 각 기업의 리뷰 데이터마다 어떤 조직문화 가치와 연관된 키워드가 많이 등장하였는지를 탐색하여 봄으로써 기업에서 어떤 문화가치가 상대적으로 강하게 나타나는지를 탐색하여 보았다. 한 걸음 더 나아가서 어떤 문화가치가 재무성과에 통계적으로 유의한 영향을 미치는지도 탐색하여 보았다. 연구 결과, 혁신과 창의성이 강조되는 혁신문화(Innovation)와 고객과 시장을 중시하는 조직문화(Quality)가 기업의 미래가치와 성장성을 나타내는 지표인 Tobin's Q에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었고, 기업의 수익성을 나타내는 지표인 ROA에는 5가지의 조직문화 비율 변수 중 고객과 시장을 중시하는 조직문화(Quality)만이 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 기존의 설문과 사례분석 기반의 조직문화 관련 논문과는 달리 대규모의 텍스트 데이터를 분석하여 조직문화를 탐색하고자 한 점에서 차별성을 찾을 수 있을 것이다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 한양대학교 교내연구지원사업으로 연구되었음(HY-202100000003527).

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