DOI QR코드

DOI QR Code

안전한 교량등 점검을 위한 자동 교량등 지지대에 관한 연구

A Study on Automatic Bridge Lantern Support for Safe Bridge Lantern Inspection

  • 임민용 (한국해양대학교 대학원 ) ;
  • 국승기 (한국해양대학교 해양경찰학과)
  • Min-Yong Lim (Graduate School of Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Seung-Gi Gug (Korea Maritime and Ocean University)
  • 투고 : 2024.07.08
  • 심사 : 2024.07.30
  • 발행 : 2024.08.31

초록

교량등은 교량 아래의 수역 가운데 가항수역과 항로상 교각의 존재를 알리기 위해 교량이나 교각에 설치하는 등화로써 항로표지 중 광파표지의 일종이다. 국내에는 주요 하천과 해상에 중대형 교량이 산재해 있으며 선박이 운항하는 교량에는 반드시 교량등을 설치하고 1개월 혹은 수개월 단위의 주기적 점검을 시행하도록 하고 있다. 하지만, 현재 대부분의 교량등은 교량 난간 외부에 고정식 지지대 혹은 수동 회전식 지지대 형태로 설치되고 있어 점검 시 낙상사고 등의 위험성으로 인명사고 우려가 매우 높으며 교통량이 많은 교량에서는 교통통제 민원으로 인해 신속한 작업을 요하기도 한다. 이에 본 연구에서는 안전하고 신속한 교량등의 점검을 위한 방안을 마련하고자 교량등 설치 유형에 따른 맞춤형 자동 교량등 지지대 개념을 제시하였다. 또한 유무선 통신 기술을 이용한 교량등과 자동 교량등 지지대의 감시 및 제어 통합관리 프로그램과 연계시켜 교량등 시스템의 완전 자동화를 추구하고자 하였다. 이러한 연구결과는 향후 교량등이 설치되는 신규 교량과 개보수 교량의 설계 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.

Bridge lanterns are installed on bridges or piers to signal the presence of these structures on navigational routes and navigable waters, and they fall under the category of light wave signals in Aids to Navigation. In Korea, medium to large bridges installed over major rivers and seas are equipped with bridge lanterns, which are necessary for routes frequented by ships and require periodic inspections on a monthly or multi-month basis. However, most bridge lanterns are mounted externally on bridge railings as fixed or manual rotary supports, posing a high risk of fatal falls during inspections. Furthermore, high -traffic bridges demand quick maintenance works due to complaints about traffic disruption, thus increasing work hazards. Consequently, this study introduced a tailored automatic bridge lantern support concept based on different types of bridge lantern installations, aiming for safe and rapid inspections. Additionally, the study sought to achieve full automation of the bridge lighting system by integrating it with a management program for monitoring and controlling bridge lanterns, utilizing both wired and wireless communication technologies. These findings provide foundational design data for new and refurbished bridges that will be installed in the future.

키워드

참고문헌

  1. Ministry of Oceans and Fisheries(2015), "AtoN Work Guide". pp. 2-3-2-45. 
  2. Ministry of Oceans and Fisheries(2015), "AtoN Work Guide". pp. 3-23-3-29. 
  3. Ministry of Government Legislation(2021), "Aids to Navigation Facility Management Guidelines". p. 1, https://www.law.go.kr/. 
  4. Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology(1996), "Traffic Management Guidenlines in Highway Work Zones". pp. 2, https://www.codil.or.kr. 
  5. Ministry of Government Legislation(2022), "Act on Punishment for Serious Accidents, etc". p. 4, https://www.law.go.kr/. 
  6. International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities(2022), "G1172 The Marking of Bridge and Other Structures over Navigable Waters". pp. 7-9, https://www.iala-aism.org. 
  7. International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities(2023), "R1001 IALA Maritime Buoyage System". pp. 30-32, https://www.iala-aism.org. 
  8. Ko, S. K.(2022), "Installing Apparatus of A Bridge Lamp", KR. Patent No. 10-2439742, KIPRIS. 
  9. Ministry of Oceans and Fisheries(2012), "Aids to Navigation Equipment and supplies standard model change designation". p. 4