DOI QR코드

DOI QR Code

Utilizing NLP-based Data Techniques from Customer Reviews: Deriving Insights and Strategies for Cushion Product Improvement

고객 리뷰를 통한 NLP 기반 데이터 기술 활용: 고객 인사이트 도출과 쿠션 제품 개선 방안 연구

  • 임설아 (세종대학교 BigData 경영전문대학원) ;
  • 조미연 (성균관대학교 융합생명공학) ;
  • 조은비 (동국대학교 경영학과) ;
  • 우수한 (세종대학교 BigData 경영전문대학원)
  • Received : 2024.05.09
  • Accepted : 2024.06.11
  • Published : 2024.06.30

Abstract

This study aims to provide insights for developing innovative products, based on reviews from females aged 30 to 70 who bought cosmetic cushions via TV home shopping. Analyzing 200,000 reviews with Selenium and NLP techniques, we found the main audience is in their 50s and 60s, prioritizing radiance, blemish and wrinkle coverage, and adherence. Notably, products with appealing designs were preferred, especially for gifting among relatives and friends. The proposed innovation is Korea's first AI-recommended cushion, utilizing NLP to match customer needs. Key ingredient recommendations include S.Acamella extract and AHA components, chosen for their perceived benefits and consumer preference. The research also highlights the importance of product aesthetics and gift potential, suggesting marketing strategies should emphasize these aspects to appeal to the target demographic. This approach aims to guide product development and marketing towards meeting consumer expectations in the cosmetic cushion industry, making products more personalized and gift-worthy.

본 연구의 목적은 TV홈쇼핑 화장품 쿠션 상품 고객의 평가를 기초로 한 신상품 개발 제언을 도출하는 것이다. 분석 대상은 TV홈쇼핑을 통해 쿠션을 구매한 30~70대 여성 고객의 평가 20만 개를 파이썬 라이브러리인 셀레니움으로 크롤링하여 정제한 후 NLP, 텍스트 마이닝, 빈도, TF-IDF 분석으로 결과를 도출하였다. 연구의 주요 분석결과를 요약하면 다음과 같다. TV홈쇼핑의 타켓 연령대는 50-60대가 메인이며, 광채, 잡티, 주름커버, 밀착력에 큰 관심이 있었고, 쿠션 케이스가 예쁘고, 특히 모녀, 자매, 지인 등과 함께 사용하는 것을 선호하며, 선물용으로도 쿠션 제품을 고려한다는 것을 예측할 수 있다. 이에 함께 참고할 수 있는 제품의 성분이나 구성, 마케팅 전략 등에 대한 제언을 도출하였다. 제품 성분으로는 S.Acamella(스필란테스 아크멜라) 추출물이나 AHA(Alpha Hydroxy Acid) a- 또는 b- 성분을 활용하여 개발하는 것이 주요 제언이다. 다음으로, 고객들은 상품의 외관과 구성에 특별한 관심이 있었으며, 부모나 친구 등과 같은 주변 인물에게 선물로써 상품을 고려하고 있어 이를 중심으로 한 마케팅 전략 모색이 필요하다.

Keywords

References

  1. 정문선, 김근배, & 이상진, 신제품 개발에서 컨셉정의가 창출된 아이디어의 질에 미치는 영향 비교, 대한경영학회, 제35권 제7호, pp.1,343-1,364, 2022.
  2. Scheuing, E. E., & Johnson, E. M, "A proposed model for new service development", Journal of Services marketing, Vol.3, No.2, 25-34, 1989.
  3. 심균택, & 서종현, "신제품개발 성과 영향요인에 관한 연구: 정부지원 구매조건부사업을 중심으로", 경영컨설팅연구, 제15권, 제2호, pp.75-89, 2015.
  4. 이건봉, "신제품개발과정과 시간효율성 관계에서 정보화 통합과 공식화통합의 조절효과에 관한 연구", e-비지니스연구, 제18권, 제1호, pp.189-204, 2017.
  5. Hauser, J., Tellis, G. J., & Griffin, A, "Research on innovation: A review and agenda for marketing science", Marketing science, Vol.25, No.6, pp.687-717, 2006.
  6. Ferreira, J. J., Fernandes, C. I., & Ferreira, F. A, "To be or not to be digital, that is the question: Firm innovation and performance", Journal of Business research, No.101, pp.583-590, 2019.
  7. Hong, P., Doll, W. J., Nahm, A. Y., & Li, X, "Knowledge sharing in integrated product development", European journal of innovation management, Vol.7, No.2, pp.102-112, 2004.
  8. 한규형. (2021). "기업의 조직지향성과 연구개발능력이 신제품/서비스 성공에 미치는 영향 연구", 벤처혁신연구, 제4권, 제3호, pp.31-47, 2021.
  9. Han, J. K., Kim, N., & Srivastava, R. K, "Market orientation and organizational performance: is innovation a missing link?", Journal of marketing, Vol.62, No.4, pp.30-45, 1998.
  10. 박석종, 김경화, & 정상기, "[기술경영] 과학기술적 성과 관점에서 정부 R&D 사업 효율성 분석에 관한 연구", 기술혁신학회지, 제14권, 제2호, pp.205-222, 2011.
  11. Fang, E, "Customer participation and the trade-off between new product innovativeness and speed to market", Journal of marketing, Vol.72, No.4, pp.90-104, 2008.
  12. 육혜연, "서비스 혁신을 위한 신제품 개발 과정에서 혁신 유형과 고객 참여 역할에 대한 소비자의 인식", 서비스 연구, 제13권, 제2호, pp.82-98, 2023.
  13. Bustinza, O. F., Gomes, E., Vendrell-Herrero, F., & Baines, T. "Product-service innovation and performance: the role of collaborative partnerships and R&D intensity. R&d Management", Vol.49, No.1, 33-45, 2019.
  14. https://www.expertmarketresearch.com/reports/south-korea-cosmetics-market
  15. http://rekorea.net/bbs/board.php?bo_table=repu6&wr_id=4763
  16. 무역투자연구센터, 2023년 상반기 우리나라의 전자상거래 수출 동향, 2023.11.14.
  17. https://www.aitimes.kr/news/article-View.html?idxno=29303
  18. Prachayasittikul, V., Prachayasittikul, S., Ruchirawat, S., & Prachayasittikul, V, "High therapeutic potential of Spilanthes acmella: a review", EXCLI journal, Vol.12, No.291, 2013.
  19. Artaria, C., Maramaldi, G., Bonfigli, A., Rigano, L., & Appendino, G, "Lifting properties of the alkamide fraction from the fruit husks of Zanthoxylum bungeanum", International Journal of Cosmetic Science, 33(4), pp.328-333, 2011.
  20. 최진욱, 표면 전하 개질을 이용한 인체 피부와 화장품용 무기 입자의 계면 접착력 향상, 숭실대학교 대학원 석사학위논문, 2021.
  21. 장용준, "온라인 쇼핑의 속성이 고객 구매 만족도에 미치는 영향에 대한 연구 - 화장품을 중심으로 -, 한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원 석사학위논문, 2021.
  22. 임설아, 우종필, "홈쇼핑 매출 알고리즘 개발에 관한 연구", 상품학연구, 제39권, 제6호, pp.153-161, 2021.
  23. 박혜진, "뉴 노멀 시대의 빅 데이터 분석을 통한 화장품 트렌드에 대한 연구, 한국화장품미용학회지, 제10권, 제3호, pp.465-480,
  24. 이서진, 조재경, & 이민환, "신진 디자이너를 위한 아트 상품 신제품 개발과 제품디자인에대한 탐색적 연구", 상품학연구, 제36권, 제4호, pp.109-118, 2018.
  25. 염승훈, 정인근, 정재영, & 황유진, "자외선 파장을 활용한 항균 화장품 케이스 개발", 한국컴퓨터정보학회논문지, 제25권, 제5호, pp.179-186, 2020.